Nja, så mycket tjänar inte ombudet på att sälja extraandelar så att detta skulle ge mer än en ev. vinst på spelet, aldrig... Särskilt inte i detta fall, hehe...
I realiteten så spelar ju inte ombudet för att erhålla 1/4-del utav utdelningen - han säljer andelar efter efterfrågan... Han vet självklart att han i förlängningen, som du själv menar, tjänar på att sälja andelar, men också på det mervärdet som vinster som butiken får in när det är vinnande, i form utav ökad försäljning och tillströmning utav nya kunder...
I förlängningen så tjänar han ju mer på att sälja massor av andelar än vinster han tar in (troligtvis gäller detta för de flesta ombud) och då de flesta andelsköparna varken har en aning om, eller bryr sig om att han fyrdubblar sin andelsförsäljning och/eller förminskar deras ev. vinst med 75%, så är ju detta skitsamma... Denna typ av spelare bryr sig inte om detta!
Med detta menar jag även att gemene man ändå inte skulle vara i närheten av de vinster som ett andelssystem inbringar om de varje vecka skulle spela sina sömmersketips på 144 rader (troligtvis).
Om spelläggaren ändrar i de senare systemen som butiken lämnar in och dessa har med en häst ytterligare och/eller ändrar ett system (lika många rader) skulle ni då också bli förbannade vid 7 rätt...? Ramen lika, men några få ändringar...
Självklart är det upp till den som deltar i spelet att ta reda på förutsättningarna, INNAN SPELET LAGTS... Det är detsamma som att följa en rek förutsättningslöst, annars, eller hur...?!
Godtar man spelets regler så kan man ej heller klaga efteråt... Att någon ens skulle göra detta efter en vinst på en halv miljon är bara löjligt!
Du kan snacka om att du minskar de första andelsägarnas vinst med 75% - men du säger inget om att dessa går i väg med 550 000 SEK mer än vad dessa hade haft utan en andel... Det förväntade väntevärdet var säkerligen INTE fyra gånger 550 000 när de köpte andelen...
En favorit vinner ca. 1/3 utav alla lopp, säkerligen något högre på V75, det innebär då att runt 66% av loppen vinns utav andrahandsfavoriten eller "högre". Dessa siffror säger ingenting utan att du har startlistorna framför dig, eller hur...?
Nej, blablabla, nu lägger jag ner - jag bara svamlar, hehe...! Vi har olika inställningar, helt enkelt - ni har rätt i sak, med minskad utdelning - men, verkligheten är mer än bara dessa siffror...
Trött, är jag nu...!