Ronden publicerade idag siffror på vad banorna får och hur mycket de hoppas kunna dela ut i prispengar av det. Lite drygt 400Mkr kostar driften av travbanorna + vad man får in i form av entréavgifter, reklampengar, restaurangverksamhet samt hyra av stallar och gästboxar.
Det är c:a 28Mkr mindre än föregående år, men också 47 tävlingsdagar mindre då man inte behöver de timanställda skarorna av personal.
När man ser siffrorna så blir jag mer och mer övertygad om att banornas försäljning av reklamplatser är en förlustaffär, att restaurangerna går med förlust och att hyrorna för stallar och gästboxar inte räcker till. Jag tror man har på tok för mycket personal i spelluckorna i förhållande till spelet. Jag tror också man måste börja titta lite på hur stor personalstyrka det går åt under en tävlingsdag. Måste man ha både måldomarnämnd och bandomarnämnd? Hur mycket startpersonal behöver man? Kan kanske speakern och referenten vara samma person? Kan man ha lite lägre krav på antal domare när det är lunchtrav/breddtrav, eller är det tvärtom så att man kan ha färre domare när det är de allra bästa som kör på V75 och V86?