Ni kan diskutera det hela hur mycket ni vill men det största problemet ligger fortfarande i tillväxten av spelare. Jag är själv 26 år gammal och har spelat på trav i cirka 8 år. Spelar mer eller mindre varje dag och alla spelformer(om plånboken tillåter). I min umgängeskrets är intresset för spel likadant men är det på hästar? Kanske 1 av 10.
Så var ligger problemet? Jag är uppvuxen med föräldrar, far/morföräldrar, syskon och deras vänner som brinner och älskar trav. Det fanns där varje Lördag och på så sätt växte mitt intresse.
Det går inte att locka folk till trav eller galopp heller för den delen för att det är på tok för svårt att lära sig. Du har allt från spår, kuskar, stall, distanser, olika banor, väderlek med mera att ta hänsyn till och att då få folk som spelar för kanske 200 kr i veckan att lägga det på trav är omöjligt.
Jag försöker i största möjliga mån gå på Åby när det är v6 eller bättre. Mina vänner kan jag möjligen locka till banan på Olympia, Åby Stora, och andra tillfällen under våren/hösten när vädret är kanon.
Men får dom inte avkastning på de spelen jag gör åt oss kommer dom aldrig tillbaka?
200 kr inträde, 100 kr för usel hambrugare(200 i restaurangen), 85 kronor för en öl.
Hur fan ska det kunna bli ett roligt nöje för dom om det minst kostar 1000 kronor?
Då kan dom likaväl sitta på en sportbar i stan spela 200 kr stryktips och med största sannolikhet ha bättre vinstchans?
Trav är en fantastiskt sport för dom som antingen växer upp med den och sedan in i den.
Men det som varken känner någon eller har någon anknytning till trav hur tusan skall du få deras intresse?
|