Ämne: v64 ÅBY
Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-20, 16:38   #34
Helge

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

"Bara joggade i kvalet"

Inför V64. Mölndal och Åbytravet står som värd för kvällens V64-tävlingar. En av favoriterna i omgången, 5 Rydens Haro (V64-2) kommer närmast från tre galopper och kval.

Rydens Haro tog tre raka segrar i höstas, men efter det började strulet. Hästen galopperade i tre raka starter och han blev tvungen att kvala.

– Det visade sig att hästen hade en muskelsträckning i vänster framben och det har tagit lång tid innan det blivit riktigt bra. Nu i kvalet kändes det däremot väldigt fint och han bara joggade kvaltiden 1.16,1/2140 meter, säger Mikko Aho.

Du har flyttat från Göteborg till Halmstad – hur har stallbytet gått?

– Jag har varit i Halmstad i ett halvår ungefär och det är väldigt fint här nere. Fantastiska träningsförhållanden och det märks på hästarna att de trivs och de känns starka i träningen. Det kan ta ett tag innan man får riktiga effekten, men jag hoppas den infinner sig inom kort.

Hur ska formen vara på Rydens Haro inför kvällens start?

– Med tanke på att vi har kunnat träna hela tiden är jag övertygad om att formen ska vara bra direkt. Hästen är väldigt ärlig och vill kanske till och med för mycket ibland, men fart och kunnande för klassen har han så det räcker.

Vad blir det för upplägg?

– Jag kommer ladda från start och min häst är startsnabb så förhoppningsvis kommer vi till ledningen. Han går bra från alla positioner och är oöm, men det är kortaste vägen till mål.

Vad tror du om chansen?

– Jag måste tro på fin chans, även om man nog inte ska lita på honom till hundra procent. Vi kör med samma balans som i kvalet, skor runt om, vilket är optimalt för dagen då han besvärats av en hovspricka.

Dennis Engelbo, Fackredaktör /Rondens närupplaga
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Trinity (+1)
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat