Om du enbart spelar på hästar som du subjektivt anser innehar ett högre spelvärde än vad public gjort denne till, 5 i halv tre på lördagen, så lär du ALDRIG få in en rätt vinkel...
Du måste självklart ha den rätta mixen och ibland så är det faktiskt så att en 75% är den ende som, i princip, kan vinna - man behöver inte försöka bryta ryggen baklänges för att hitta motbud. I bland är trav enkelt, varför försvåra det? Vänd blad och lägg tid på de lopp som är svåra, i stället.
Med detta säger jag inte att man inte skall försöka fälla de stora elefanterna, men det är inte värt det i längden, då du ändå har fem, sex lopp kvar att lösa.
Och vilken travspelare är så mycket bättre än public? Vem sitter på så mycket extra info och/eller kunskap så att denne kan värdera varje hästs möjligheter bättre än public? Denne travspelare är en utopi och finnes inte, i längden, vill säga - i enstaka lopp finns det många som slår public, men inte i det långa loppet!
Och vad är spelvärde om inte subjektiva bedömningar som bygger på individens egna kunskaper, informationer och/eller erfarenheter. Dessa bedömningar är då absolut inte någon sanning, för denne finns inte!
Ni hyllar många gånger de som vågar sticka ut och spela enbart hästar med sk. spelvärde, men hur vet man att det finns det, objektivt sett? Att man oftast hamnat rätt i sina prediktioner? Är det om det visar sig att du har rätt x antal gånger eller är det om man är en vinnande spelare, eller hur mäter man det sk. spelvärdet - detta är ju enbart subjektiva estimationer av en icke känd produkt...
Och hur många utbetalningar missar du inte varje år pga. att du gått emot public och spikat en kuse med förmodat (subjektivt) bättre sk. spelvärde, i för många avdelningar?
Måtta torde vara mottot! Gå inte över ån efter vatten om en häst står med tre ben i mål - oavsett %... En häst spikar man pga. att man tror den vinner (utifrån kunskap, info och/eller erfarenheter), inte ut efter hur många % denne står i. Eftersom en favorit inte vinner mer än var tredje gång så är det självklart värt att satsa emot ibland, men inte alltid.
Ta bara handbollsmålvakten - hans skepp har ju nu seglat och han missade att gå ombord... Han kommer, mest sannolikt, aldrig uppleva detta igen, att sitta kvar ensam inför sista, med chans på 26 miljoner. Han hade då tre hästar före storfavoriten i sista, troligtvis gick han efter subjektiva bedömningar och missade då streckfavoriten och tillika vinnaren... Man behöver som sagt INTE ta ner månen i alla lopp...
Jag vet att jag ger mig in på djupt vatten nu då jag verkligen är en novis vad gäller sk. spelvärde och även vad gäller streckspelen där jag oftast hamnar fel...
Med reservation för att jag blandat ihop termer som jag inte är bekväm att använda mig utav...