Fulsprit: Som du säger kanske du inte riktigt förstått hur svårt det är att bli långsiktig vinnare på trav. Det är en spelskatt som nästan INGEN kan slå, utan att ha såväl kunskap om hästar, kunskap om spelmatematik och därmed kunna förutsäga hur marknaden spelar.
EXAKT varje rad man spelar på tex ett 200raders v75system, har ett eget unikt utfall och därmed värde. Detta värde på raden går att räkna ut relativt exakt.
Vad man alltså behöver göra är dels
1:Slå skatten som är 35% (i Sverige, i Sydafrika är den förmodligen 15% )
2:Räkna ut hur mycket du omsätter på 10 år
3:Räkna ut kostnader för spelet(dator, tidningar, uppkopplingar,förlorad ev timlön)
4:Räkna ut hur ofta du under dessa 10 år kommer att sätta 7 rätt
5:Räkna ut hur mycket du måste vinna MINST för att gå break even.
6:Ska du leva på det måste du också veta dina levnadsomkostnader under tiden samt bygga buffert och sätta av pengar för pension.
7:Räkna ut vad du anser är en skälig timlön för arbetet.
Hur man än räknar så finns det naturligtvis spelare som slår public i längden. Inte i alla lopp, utan i dels värdering av hästarna men också i systemsammansättningen och för det krävs det inte minst disciplin.
Själv beräknar jag vid jackpotomgångar samtliga hästars vinstchans.
Spelar jag riktigt stora system så är således samtliga hästar med på systemet, men samtliga får inte vinna, utan endast i kombinationer som ger en viss förväntad utdelning.
Normalt brukar minst ett, ofta flera lopp vara neutrala i stort sett, dvs att samtliga hästar är korrekt värderade.
Om min sammanlagda ranking av hästarna är för lik strecklistan, om mina värderingar av de hästar med bäst vinstchanser är alltför lik strecklistan, så står jag över även om det är jackpot. Eller troligast spelar ett betydligt billigare system enär värdehästarna är få.
Men helt klart har du rätt i en sak, public är en duktig chansvärderare, vilket märks på hur mycket strecklistan förändras från onsdag till lördag vid start. De största favoriternas streckprocent sjunker, de hästar med mest spelvärde spelas allt hårdare ju närmare starten man kommer.
Mina gissningar på hästar(något annat blir det inte i enskilda lopp, man vet som sagt inte)är generellt dock bättre än marknadens. Utfallet är att likna vid försäkringsbolags gissningar om framtiden(men tvärtom). Det gäller att ta överbetalt, så man har råd att ha fel tillräckligt ofta för att det ska betala sig när man har rätt.
Spelar man system som inte ens slår spelskatten så kan man aldrig vinna i längden.
Förövrigt kan jag säga att spelare som Sjöstrand, som spelar såpass stora system, med så gedigen kunskap och med såpass välkonstruerade system, kommer att få chansen flera gånger under livet. Dock så spricker kanske inte systemet som denna gång i sista loppet. Chansen kan lika gärna spricka i första loppet, där en 3% som man har som värdehäst förlorar på målfoto mot 75%, tvärsom blir man ensam visar det sig, nu ger det 250 000 och man får 6 rätt.
|