Ämne: Skattesmäll!
Visa ett inlägg
Gammal 2014-04-11, 09:52   #59
HL333982
 
HL333982s avatar
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 226
Sharp$: 1331


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Vet en som fått in pengar på sitt svenska konto från en maltesisk bank. Beloppet var på 55k euro. Banken frågade honom vart pengarna kom ifrån och krävde underlag som styrkte dessa. Att enbart säga spelvinster räckte inte för honom. Han var tvungen att visa slippar som dessutom var attesterade.
Nyligen?

Oftast använder sajterna som sagt externa banktjänster för att slippa alla växlingsavgifter till olika valutor.

Om banken ser att pengarna skickas från något obskyrt ställe så handlar det snarare om att banken har vissa skyldigheter vad gäller pengatvätt och inte avseende skatt. Det bevisar bara att banken inte är speciellt pigga på att rapportera till skatteverket.

Skatteverket har under senaste två åren kört en raid mot pokerspelare i Sverige som vunnit på Pokerstars och Fulltiltpoker åren 2008-2010. Både sajterna är numera skattefria då de är stationerade inom EU. Att skatteverket skulle göra en liknande raid mot bettare ser jag som orimligt då de vid pokerraiden använde sig av officiella och publika databaser där man kunde se hur mycket varje pokeralias vunnit på respektive sajt, och allt de hade kvar att göra var att para ihop varje pokeralias med rätt person. Det finns ingen motsvarighet till detta inom betting och dessutom är 95% av alla sajter som svenskar spelas hos redan skattefria och de som spelar på icke-skattefria sajter är förmodligen inte vinnande där. Skatteverket har väldigt lite att hämta samtidigt som de måste lägga ner betydande resurser.

Jag kan också tillägga att jag vet spelare som plockat ut miljoner (sek) varje år genom e-wallets utan någon som helst undran hos banken. De har ändå vunnit på skattefria sajter men banken kunde rimligen inte veta detta.

Men att ta ut €55k i en klumpsumma genom en maltesisk bank är nog att pusha limiten lite
HL333982 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat