Visa ett inlägg
Gammal 2014-04-15, 08:23   #10
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Jag kan inte påstå att jag kände Dajmen särskilt väl, men vi sprang på varandra på travbanorna ibland på den tiden jag besökte flera banor varje vecka.

Min bild av Dajmen är att det fanns några egenskaper som gjorde honom skicklig:

- Påläst som få andra. Det är bara att acceptera att det tar kanske 30-60 minuter per häst att läsa in sig ordentligt, se lopp i lopparkivet, läsa kommentarer. Föra egna anteckningar om sådant som inte står i diverse tjänster, som huruvida man släppte spets frivilligt eller blev av med den. Är det en häst som bara startar på V75 går det lite snabbare eftersom man då har hästen i arkivet.
- Sett massor med trav live på banan. Det spelar ingen roll hur många TV-kameror de har, de missar en massa ändå. Ser kusken glad ut när han åker av banan efter värmningen, eller hur ser han ut?
- Kontakter med aktiva. Bra spelare brukar ha några pålitliga lärlingar i de större stallen som kan ge bra info. Och är informationen så värdefull att det genererar pengar så kan det bli en liten bonus till den som tipsade. Avslag på en betrodd kan vara värt minst lika mycket som att det är iordningsställt på en skräll. Inte sällan är de hästägare med i alla fall andelar i en häst lite här och var.
- Kontakter med andra spelare. Bra spelare har ofta vunnit stora pengar tillsammans med andra bra spelare. Att byta idéer med varandra, utnyttja varandras information och lägga ihop sina insatser för att få slagkraftiga system är viktigt.
- Övernitiskt analytisk. Historien ovan om den stukna springspårshästen är så typisk. Han hade redan analyserat fram inte bara ett scenario, utan tre-fyra alternativ till hur alla trodde det skulle gå. Och när det sedan hände så var han beredd och kunde ta betalt.
- Matematiskt kunnig. Man måste som spelare förstå vad som är rimligt utfall av en omgång, och vad som är orimligt. Det är inte alltid spelarkollektivet kommit fram till samma slutsats, och då kan det bli pengar.

Jag kan inte tänka mig att Dajmen skulle spikat Formula One i lördags. En fräck spik som inte är favorit hade han säkert haft. Inte heller tror jag att han skulle haft med sex streckfavoriter utöver denna skrällspik på lappen. Ett par favoriter till måste man våga runda om man skall ha råd med system som ger de rätta pengarna.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat