Jag jobbade med Anders på Stalltipset. Jag inledde som säljare av deras tidning som var dyr och exklusiv. Man hade önskan om max 150 kunder för att tipsen inte skulle få stor spridning. Jag lyckades däremot så bra att man ökade till 250 kunder

Jag var ofta i hans lägenhet i Råsunda som i princip var möblerad med videoband med travlopp. Tusentals VHS-kasetter överallt och de två som skrev i tidningen kollade på hästar dygnet runt.
Anders kunde verkligen allt om alla hästar, tränare och kuskar.
Jag började sedan hjälpa Anders med att ringa tränare i vissa delar av landet. Alla jag pratade med kände Anders och var otroligt vänliga då jag sade att jag ringde för hans och stalltipsets skull. Jag var aldrig med och skapade tips på Stalltipset men Anders efterfrågade information som jag tror ingen annan gjorde och låg därmed steget före alla andra.
Jag var med Anders på Solvalla ett flertal gånger och fick hänga med honom på stallbacken och det var kul att se hur populär han var hos flera tränare och stallfolk och han fick en hel del insideinfo som han fick lova att inte sprida vidare, inte ens i tidningen.
Så var det t.ex då Tommy Hanné hade Tres Solide L (om jag minns rätt häst) till start i Tiks V5. Alla experter skrev ned chanserna för att den skulle få ett dåligt lopp. Tommy berättade exklusivt för Anders att han skulle satsa från start och ta ledningen och därifrån vinna loppet. Hästen stod i 23 ggr (om jag minns rätt) och jag hade min största insats någonsin på en häst. Och visst... Tommy blåste till ledning men starten fick tas om och det var Tommy som åkte på tjuvstarten. Tommy blev förbaskad och Anders berättade att han sett alla filmer efteråt och Tommy var inte för tidig, utan hästen innanför var den som tjuvade. Under väntan på omstart sjönk oddsen till 8 ggr men eftersom Tommy inte vågade blåsa iväg i starten igen så blev det ingen ledning och ingen vinst.
Denna info var iaf Anders helt ensam om att få. Stalltipset mfl fanns vid denna tid och INGEN hade samma info.
Min största travvinst någonsin kom mha stalltipset och Anders. Även det på Riks-V5 tiden. I första loppet spikade han en 13-oddsare i tidningen och fast Stig H vann 2 lopp och Bingolottohästen vann så gav det stora pengar.
Och det var det som var Anders styrka IMO. Han hade enorma kunskaper, han hittade skrällar och vågade spela not favoriter. Varje nummer av Stalltipset hade en Spik, En outsider och en favorit som han tog bort. Under min tid där så missade han bara 2-3 gånger på favorit i far-tipset. Han var extremt duktig på streckanalysering.
När jag lärde känna en annan Anders, Anders Ström som drev stalltipset och sedan startade upp Unibet, så berättade Ström att Jonasson och han samt andra tipsters ibland satt vid samma bord i restaurangen på olika banor och ringde in sina värmningstips. Ström sade att alla kunde vara överrens om hur en häst såg ut, men så hörde de Jonasson som kunde ringa och säga helt annorlunda. Hästen de andra tyckte såg fin ut kunde jonasson dissa för han hade sett hästen värma så många gånger förut och såg att den inte såg ut som normalt.
jag hade bra kontakt med Jonasson även efter min tid på stalltipset även fast det fanns annat i hans liv som tog fokus från hästarna. Han var ju mycket sjuk ett längre tag bl.a.
jag minns Anders med värme. En av de få jag träffat och haft kontakt med under de 25 år jag hållt på med spel och trav, som verkligen varit 100% professionell på alla plan.
En sista sak. Cattis Lundströms Stand Alone, framspår, Autostart, 1640m = Alltid spik hos Anders och nästan alltid en vinnare, även om den var outsider
Jonasson är an av de som skapade min syn på hur man ska spela.