Ämne: Breddtrav
Visa ett inlägg
Gammal 2014-04-30, 10:46   #19
putte64

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Men jag minns när Erik började.
Han sa, jag tar alla styrningar jag får på Valla.
Om det så bara är en häst åker jag dit.
Han kämpade, växte med uppgiften och kom någonvart.

Problemet vi har idag är att sporten svämmar över av medelmåttiga hästar och kuskar.
Vem vill se en 7-årig valack med 30000 på kontot och ett rekord på 1.18 ?
Vem vill se en kusk som aldrig tar ett initiativ ?
Självsanering är bra, de som inte bär sig ska bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Grunden för många mindre och mellanstora tränares ilska samt en del hyrkuskar har sin grund i att de i princip kör något som kan kallas breddtrav hela tiden. De kör mest lunchtrav och saxbanor. Ett och annat V64-lopp och vid några tillfällen varje år kan det bli V75-start. Ekonomin för dessa är tuff.

Vi kan ta ett typiskt exempel, Krister Söderholm. Han har de senaste 300 starterna vid ETT tillfälle kört in mer än 25.000kr i en start. Det var med ett kallblod i Boden han vann ett V64-lopp. Han snittade på förra årets drygt 500 starter ungefär 5000kr inkört per start. Segerprocent vanligen under 10.

Ett annat exempel är John Östman. Han är regerande champion på Hoting. Kör strax under 1000 lopp per år, brukar snitta 4-5000kr/start i inkörda pengar, och har en segerprocent på 7-8%.

Ser man till vad de kör för lopp så är det mestadels på tävlingsdagar då kuskeliten håller sig borta. Förstapriserna är låga liksom klassen på hästarna. De får köra för att hästarna är svårkörda och de här har vana vid att kunna få runt en galopplysten häst till i alla fall en matlapp om det vill sig väl.

Det ligger väl nära till hands att Kanal 75 får anställa de här som expertkommentatorer eller något liknande om de skall kunna vara kvar i travet. Färre styrningar betyder att intäkter försvinner. Därtill får de resa mer och oftare möta kuskeliten istället i de lopp som är kvar, och där kommer de till korta.

Man skulle ha kunnat satt en gräns för hur många V64/V75/V86-lopp man får köra innan man stängs av från breddloppen, och i alla fall gett en del kuskar chansen att välja vilket "lag" man vill tillhöra. Jag tror att om det lossnar för någon och man får chansen i bättre lopp så kommer alla att vilja ta den möjligheten att klättra uppåt på värdeskalan.

(Som jämförelse kan sägas att t.ex. Erik Adielsson brukar köra drygt 1000 lopp per år och snitta 20-25.000kr per start i inkörda pengar. De allra flesta av hans styrningar är i de stora streckspelen).