Citat:
Ursprungligen postat av Helge
Barfota förbud på vintern.
Ja, vad tycker ni om det?
"Den andra frågan är om vi ska införa barfotaförbud på vintern. Och varför då? Kanske någon frågar sig. Dels för djurskyddet. Vi har indikationer på att skaderiskerna vid barfotakörning ökar vintertid. Även väldigt kunniga tränare har svårare att bedöma vinterns oförutsägbara banunderlag. Rättviseskäl är ett annat – i dag så missgynnas många hästar som går med skor när banorna har misslyckats (på grund av väderomslag eller annat) då det är väldigt löst ovanpå och hårt under. Ett generellt barfotaförbud skulle vara lika för alla. Ekonomi är ett tredje skäl. Banorna lägger väldigt mycket krut för att få till barfotabanor trots att klimatet knappt tillåter det."
/https://www.travsport.se/article/2.292/1.370910
|
Spontant så tycker jag inte om det. Sverige är ett stort land och bara för att det är vinter i norr så behöver det ju inte vara vinter i södra delen av landet. Väder har dessutom en förmåga att variera rätt så mycket under årstiderna. Ibland kommer första snön i Oktober och ligger sedan kvar, ibland har den knappt synts till ens på självaste julafton. Vi hade vårvärme här i södra Norrland redan första veckan i Januari, med högre medeltemperatur än vi haft i den här helgen i början av Maj.
Tävling handlar om att försöka tävla med optimala förhållanden. Om det föreligger en högre skaderisk för hästarna på sämre vinterbanor är det bättre att banveterinären sänker ribban för när man beordrar förbud mot barfotakörning, istället för att ha förbud enligt almanackan.
När det kommer till kostnaderna för banunderlaget så skulle jag föredra om man försökte sig på att få till banor som inte nödvändigtvis är rekordsnabba, utan mer skonsamma för hästarna. De flesta tränare har egna träningsbanor av något slag hemma på gården som de vinnlagt sig om skall vara skonsamma. De blir naturligt långsammare då, men ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om man vinner V75-lopp på en 12-tid eller en 15-tid, så länge det var ärlig och rättvis tävling.