Visa ett inlägg
Gammal 2014-05-26, 07:32   #409
Viroid
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Elitloppet för i år är över, och det är dags att blicka framåt mot Elitloppet 2015. Jag har hittat sju punkter som jag tycker att man kan förändra lite.

Skrota onsdagen eller fredagen före
Det blir för mycket trav samma vecka med tävlingar på Solvalla onsdag, fredag, lördag och söndag. Fyra dagar av fem är det trav, och man får vara någon slags superhjälte för att orka med det. Ta bort en av de inledande dagarna och låt Elitloppshelgen på så sätt bli mer exklusiv.

Korta ned programmet. Sista lopp i mål klockan 17
Elitloppet har blivit till ett slags maraton i uthållighet. Åtta timmars travfest i två dagar, och så två mer vanliga dagar tidigare i veckan. Entusiasterna har det inte lätt. Det är också svårt att komma utifrån till Solvalla när tävlingsdagen håller på så länge. De flesta tåg och flyg hinner gå, och för dem som åker bil blir det sent innan man kommer hem.

Gör det billigare att besöka Elitloppet
Det gör ingenting om man använder Elitloppet som en inkörsport till travet och spelet. Låt entrén för dem som inte tar upp en sittplats stanna på en hundring. Försök att tänka till så att det finns förtäring till rimligt pris att tillgå. Tips kan vara att låta någon restaurangskola göra bagutter och gå runt och sälja på publikplats tillsammans med läsk och vatten. 50kr för en baguette med en burk läsk är rimligt pris. Sälj vattenflaskor för en tia eller två, och kör runt med vattentank eller öppna ”brandposter” under dagen och fyll dem utan kostnad. lAlkohol får gärna fortsatt vara dyrt.

Undvik de olyckliga kollissionerna med t.ex. 4-åringar
Det är tråkigt att se hur pokalloppen, fyraåringseliten och Ina Scots Ära körs samma vecka. Tråkigt att se fyra V75 på åtta dagar. Tråkigt att det körs lopp med 50 i förstapris på Visbytravet precis efter V75:an på lördagen. Någon av alla sportchefer på ST borde få titeln ”kollissionsgeneral” och sedan börja se till att sådana här och andra krockar inte inträffar.

Marknadsför det nordiska storloppsprogrammet till utländska gäster
En fransman kom, sågs och segrade.Diskussionerna har varit livligast runt de utländska gästerna. Jag vill se fler utländska gäster, och för att nå dit behöver vi visa att det finns mer än Elitloppet att tävla i. Jag tror de flesta tycker det är en för stor apparat att åka långt för att delta i ett lopp mot helt okänt motstånd. Svenska hästar åker inte till USA för att delta i ett lopp, de flesta åker inte ens till Frankrike och Italien för ett lopp. Varför skall vi tro att andra vill åka till Sverige för ett lopp?

Bjud in till fler lopp
Precis som till Elitloppet kan man skapa intresse genom att bjuda in hästar till de övriga ramloppen. 3-4st wildcard till Sweden Cup, 3- och 4-åringseliterna, Harpers och kallblodsloppet. Offentliggjorda på samma sätt som elitloppshästarna, för att skapa mer intresse. Jag tror det skulle tas emot väl.

Låt ATG Live förmedla känslan av att vara där
Det behövs kanske ingen studio på Elitloppshelgen. Låt tittaren av ATG Live höra Solvallas speaker presentera oddsen, visa Solvallas ljustavla istället för egna skyltar, låt tittaren av ATG Live känna av atmosfären och stämningen där.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat