När jag mer kontinuerligt har kollat på Jens texter så är min slutsats att jag inte skulle rekommendera någon som inte är speciellt påläst att lyssna för mycket på vad han skriver. Däremot tycker jag fortfarande att Statistikbibeln är värd att beställa hem och kika i.
Det finns dock en viktig sak att ha i åtanke när det gäller statistik om hästar. Datan man utgår efter är i princip alltid bristfällig i storlek. Dessutom så är det svårt att använda sig av gammal data eftersom det finns en konstant utveckling inom sporten, vilket gör att mönster förändras. T.ex om vi säger att man kört 500 klass 2 lopp under V75's historia, kan man verkligen tyda samma sak 1980 jämfört idag när dagens klass 2 hästar springer snabbare än dåtidens gulddivision? Kan man tyda samma saker som tidigare med nya vagnar, nya huvudlag, bättre banor osv? Det finns absolut anledning att fundera kritiskt över statistik beträffande hästlopp.
Däremot kan det vara bra att ha viss statistik i bakhuvudet när man värderar hästar. Det hjälper än att se saker ur ännu en synvinkel och kritiskt granska det man gör. I min mening är det däremot ingenting att bygga sina analyser på.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Senast redigerad av NicklasJ den 2014-05-29 klockan 16:29.
|