Citat:
Ursprungligen postat av incitatus
Jens gör en analys av V75-V86 som har en annan utgångspunkt än alla de andra tipparna, det borde vi har plats för och jag uppskattar Jens mycket, sedan följer jag inte hans hästval, mer resonemanget,
Det finns ju guldkorn
Enligt Jens statistik är Lutfi den pålitligaste favoritkusken på V75,
Offensive Ludde får ju ofta spets, inte minst när han är betrodd "ger" man honom ledningen, från spets vinner man ofta inte minst på V75
För övrigt går V75 på Mantorp imorgon, bara så ni vet så är Mantorp den bana som i min statistik har högst andel vinnare från spår 1 i Autostart, ett par % högre än övriga banor, Speciellt sprinterdistans verkar 1A vara fördelaktigt på Mantorp, nästan dubbla vinstprocenten mot vissa andra banor, bla Solvalla och Örebro som har låg träff på spår1 sprinter bakom bilen.
Slump ja till en del men inte helt.
För Övrigt 2
Riktigt gammal spårstatistik har ju ett systemfel, för länge sedan var det möjligt att stryka sig när man såg att man fick dåligt spår i "prellistan", dvs reserver och därmed rimligen sämre hästar gick ofta in på de dåliga spåren, Kari L startade i princip aldrig från de dåliga spåren. Förutom i finallopp, pokalloppen Åby, så spårlottas hästarna idag slumpmässigt
|
Jag vet inte riktigt om man kan säga att han har en annan utgångspunkt. Tänker mig att de flesta tippare lägger viss vikt vid statistik. Alla tips du får av mig på denna sida har gått igenom en statistisk granskning av mig i olika former.
Det viktiga att förstå är komplexiteten med statistik och speciellt när det kommer till den generella statistiken för olika typer av lopp osv. Man kan möjligtvis se en antydan till mönster med hjälp av generell loppstatistik men det är absolut inte någon grund för något spel eller för hur man ska bygga systemet. Grunden är egentligen alltid hästen som man tittar utifrån olika synvinklar för att försöker få en så klar bild som möjligt om bedömningen.
Desto fler perspektiv desto mer kritisk kan man bli i sin granskning, vilket förhoppningsvis leder till en mer precis sannolikhetsvärdering.
All information är bra så länge man förstår vad den säger och hur man ska värdera den rätt. Om man tar Jens skrifter som exempel så tenderar han att övervärdera statistik som absolut inte bordes tas som någon sanning. Eftersom Sharps är ett forum där vi strävar efter att utvecklas och vara bättre än andra spelare, så är det viktigt att man hela tiden granskar och funderar över material som finns där ute för att skaffa sig ett övertag.