Visa ett inlägg
Gammal 2014-06-26, 16:21   #839
Slurf

Slurfs avatar

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 1961

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cc Visa inlägg
Tycker det är rätt fascinerande att se hur andra tänker, den här reken är ju utan tvekan känslomässigt betingad medan jag ofta börjar med att titta på statiska värden både när jag sätter odds eller lägger spel. Tycker reken är bra skriven och den innehåller en del bra saker utan tvekan. Såg en liknande rek igår på ö2,5 i Frankrike - Equador med precis samma argument "Equador måste vinna, det kommer att öppna för många mål osv".

Jag läste en intervju med Ecuadors coach efter matchen där han fick frågan "Varför spelade ni med defensiven i prioritet?" Killen svarade: " Vi spelade det spel vi behärskar bäst och som ger bäst chans att nå det resultat vi behöver!"

Rätt spännande svar, det borde betyda att vi spelare även bör lägga till externa, filosofiska värden när vi gör våra spelanalyser! "Hur kommer Portugals eller Ghana's coach reagera om USA gör 1-0 på Tyskarna?" Samma sak om Tyskarna gör 1-0, kommer lagen i den andra matchen ta större eller mindre risker? Killen som rekade ovanstående verkar ju tvärsäker på att båda lagen kommer att gå "All-in", lika säker som den som rekade överspelet på Frankrike - Ecuador! Tänker Ghanas coach detamma? Tror han att Portugal kommer att gå all-in pga tabellsituationen? Osv...

99% av alla skrivna rekar bygger ju på ett subjektivt tyckande snarare än analytiskt tänkande. Det är mer "om jag vore coach i Portugal så skulle jag...." än "Portugals coach tänkte så här förra gången läget var liknande".

Vi har alla stark tro på att vårt sätt att resonera är det rätta och bör helst inte ifrågasättas. Vi känner oss osårbara i ett vinststreak och som galltorskar när vi förlorar många spel i rad. Jag tror att när vi befinner oss i ett vinststreak så glömmer vi lätt den noggranna analysen och lägger spel som är baserat på hybris istället! När vi torskar blir det motsatt läge, vi lägger inte spel vi egentligen borde för att osäkerhetsfaktorn känns för stark!
Motivation verkar inte ens vara en faktor att ta hänsyn till nu för tiden och jag har fan backat mest av allt på dessa förbannade motivationsvinnare trots att man tagit dem innan oddsen slashats. Ärligt talat, jag kommer inte ihåg senaste gången jag satte ett spel på en sådan, varken i fotboll, hockey eller handboll.

Bara i det här världsmästerskapet så ser vi ju flera exempel på högst motiverade lag mot omotiverade lag som ändå förlorar, t ex Japan och Iran. Tycker mig se en stor skillnad mellan utfallet i sådana matcher idag och hur det såg ut för bara fem-tio år sedan, även fast jag inte har någon statistik att backa upp min ståndpunkt med.

Ny grej borde vara att spela på det omotiverade laget när oddset har stigit, det verkar till och med vara en fördel att vara helt omotiverad och möta ett högst motiverat lag. Typexempel: http://www.oddsportal.com/hockey/wor...land-IVyOHdxQ/
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat