Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-03, 07:14   #932
Galeocerdo cuvier

Galeocerdo cuviers avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cc Visa inlägg
Vad gäller matchodds-analyser så börjar jobbet redan innan en serie/liga börjar. Man rankar lagen inbördes och försöker fördela 100% på de olika lagen till chansen för serievinst. Då får man en siffra på det förmodade styrkeförhållandet mellan lagen. De flesta räknar inte på X-tecknet utan man använder sig av ligans "draw-rate" eller kryss-snitt över en period (jag kör 1 års rullande). När man gjort det så har man en slags grundvärdering som förutsätter neutral plan. Sedan kollar de flesta "home-rate, dvs hur många procent av sina totalpoäng hemmalaget tar på sin hemmaplan jämfört med bortamatcher. Den ställs mot bortalagets "away-rate" ! Då har man justerat grundvärderingen genom att inkludera hemmafördelen/nackdelen.

Finjusteringen sedan kan handla om skadeläget, väderleken, statistiska värden (typ boogie team stats) och liknande. Vissa inkluderar procentandelar även för när olika spelsystem ställs mot varandra, eventuell motivationsfaktor och egentligen vilka faktorer som helst som kan spela in. Alla har sitt sätt och funkar det så är det ju bra.

För Ö/U i fotboll är det ganska mycket färre faktorer. Det finns de som använder sig av lagens totala målsnitt men jag tycker inte det alltid ger en rättvis beräkning. De flesta lag gör färre mål borta än hemma. Det är inte alltid säkert att de släpper in fler borta än hemma så jag använder hemmalagets hemmasnitt samt bortalagets bortasnitt. Det finns de som tycker att totalsnittet funkar och att hemma/borta jämnar ut sig men det berättar inte mina böcker riktigt alltid (det är väsentligt oftare överodds på U-linen än Ö-linen).

Andra parametrar att ta hänsyn är ex. inbördes möten i relativ närtid, 3-5 år kanske, skadelägen givetvis (bästa målskytten skadad? Den dominanta mittbacken?) När ett lag som Grekland spelar så gör de ju väsentligt fler mål statistiskt än de släpper in. De hade i 2013 exempelvis ett streak på 6 raka matcher (5 VM-Kval) utan att släppa in något mål. De gjorde sammanlagt 8 framåt och vann ändå samtliga matcher. Man kan lätt dra slutsatsen att när de gjort 1-0 så ställer de om till defensivläge och låter motståndarna få bollinnehavet. Den typen av information brukar jag använda i analyserna också.

Resten är hemligt!
Som jag trodde. Har du märkt av om det oftare är överodds på plushandikapp än på minushandikapp? (+1.5 mål vs -1.5 t.ex.)

Verkar lättare att gå plus på underspel samt handikappspel på dogs, åtminstone för mig. Jag vågar knappt spela ett enda -0.75 t.ex. medan jag känner mig väldigt bekväm med att spela +0.75-spel.

Senast redigerad av Galeocerdo cuvier den 2014-07-03 klockan 07:17.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat