Citat:
Ursprungligen postat av Bettingamatoren
Brasilien-Tyskland.
Världens bäste fotbollsnation på hemmaplan mot ett Tyskland kända för att choka när det som mest gäller. Die Mannschaft är inte den maskinen som beskrivs i Sverige. Iaf inte enligt tysk press. Jogi Löw är en choker. Han har aldrig riktigt lyckats och jag ställer mig frågande till om han verkligen är en världsklassig coach.
Historiken: Brasilien>Tyskland
Coachen: Scolari>Löw
Hemmaplan>bortaplan
Jag tycker mig ha sett att brassarna har tagit det rätt lugnt hittills. De har utan tvivel ett par växlar till att lägga i. Vi får komma ihåg att de totalt sopade undan Colombia TOTALT första 60 minuterna fram till 2-0. Det var understundom slakt. Colombia som många ansåg var helt fantastiska innan matchen. Svensken underskattar brassen. Världen underskattar brassen.
Tyskland hade STORA problem mot ett lag som Algeriet. Algeriet som besitter massiv fart i sitt anfallsspel, exakt det som brassarna gör. Säg mig, HUR ska Mertesacker, Boateng och Hummels som alla är stabbiga och sega hänga med i en förmodad öppen matchbild? Jag tror det blir ytterst svårt. Algeriet slog hål på luftslottet Tysklands defensiv.
Ser vi spelare för spelare är brassarnas backlinje klart bättre, även utan Silva (ty Dante är inte en duvunge). Enbart Lahm som skulle platsa i deras backlinje.
Neuer klart bättre än Caesar, inget snack.
Mittfältet får ses som tyskarnas styrka. Jag anser dock att bristen på kreativitet på det defensiva fältet i Tyskland är en redig akilleshäl. När Schweini och Khedira sätts under press är de ytterst begränsade. Brassen kommer sätta hög press och då är frågan hur tyskarna ska kunna hitta upp till sin offensiva "fyra" som mkt väl kan vara bäst i världen i landslagssammanhang. För det är egentligen enbart den fyran som kan sätta stopp för brassarna ikväll.
Jag håller Gustavo och Fernandinho klart högre än Schweini och Khedira. De kompletterar varandra bättre. Gustavo är en fröjd för ögat när han sätter sina medspelare i gynnsamma positioner.
Neymar är en klar klar försvagning. Världens bäste landslagsspelare utan tvekan. Men ser vi mot Colombia var han rätt anonym. De klarade sig ändå.
Willian-Oscar-Hulk-Fred är en fantastiskt rörlig, dynamisk offensiv fyra som inte har några egentliga svagheter. Kan dyrka upp varenda defensiv i världen med tiotals olika nycklar.
________
På neutral plan håller jag dessa lag som jämbördiga. Med Neymar håller jag brassarna klart högre än tyskarna. Nu är det hemmaplan, en hemmaplan brassarna inte förlorat på i tävlingssammanhang på sedan -75. Tror inte folk förstår vikten av hemmaplan.
Jämbördiga lag med kraftig hemmaplansfördel så hamnar man uteslutande på en låg -0.25:a alt en hög -0.5:a och då är jag snäll.
Jag klickade -0.25 2.12 innan Neymars officiella skada och fyllde på +0 1.98 igår. I mina ögon är brassarna stora favoriter i denna match. Ffa då matchbilden bör passa dem.
|
Man kan bara skratta åt matchen. Med lätthet senaste decenniets största förnedring. Kanske i hela världsfotbollens historia.
Man kan se det som att jag underskattade tyskarna rejält, vilket kanske stämmer. Men de fick en rätt passande matchbild efter 1-0. Bedrövligt att det ska behöva rinna. Vid 4-0 stänger man butiken och spelar av matchen. Detta kommer sitta djupt rotat i brassarnas fotbollskultur i minst 100 år, förmodligen så länge fotboll existerar som sport.
Själv är jag fortfarande i någon form av chocktillstånd.
Man skulle kunna ha det sämre dock, tänk att vara Fred.