Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Men mha detta går det väl alldeles utmärkt att samla på sig data och bygga upp en egen databas med den statistik man är intresserad av?
Utan tillgång till ATGs web-tjänst så blir detta mycket trögjobbat enligt mig. Fråga Viroid!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Jo, men man kan ju spara på hög själv och bygga en databas. Tävlingsprogrammet i Sverige för travet är så omfattande att man rätt så snabbt får tillräckligt med data för att göra statistiskt säkerställda analyser.
Jag är normalt sett ganska skeptisk mot data som är äldre än ett par år, då det blir svårt att fånga upp de förändringar som sker om nya data hela tiden skall försöka göra avtryck på en stor historisk klump av data insamlad i en tid då andra förhållanden rådde. När t.ex. internetspel var någon procent av ATG:s omsättning, då det inte fanns ATG Live och ingen skoinfo.
|
Självklart går det att samla ihop data själv och göra analyser. Ville bara förtydliga att tjänsten inte är någon magisk verktygslåda där du kan få allt från dag 1.
Ska man använda ATGs webbtjänst bör man också veta att det krävs hyfsade programmeringskunskaper. Det är långt mer komplicerat än exempelvis den information som Svenska spel lägger ut publikt.
Sen håller jag med om att äldre statistik är helt värdelös ur analyssynpunkt och jag tycker det bara ska ses som kuriosa som kan roa kalenderbitare.