Ämne: V4-statistik
Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-20, 21:23   #29
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1403
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag har statistik på de senaste dryga 200 DD-omgångarna, och det enda jag med säkerhet kan säga att favoritkomben ger en ganska risig avkastning.

Det jag mer slås utav är hur usla spelarkåren är på att jämföra odds. Spelavdraget på DD är 25%. Spelar man en vinnarraket är spelavdraget 34%. Således borde DD ge 11% högre odds. Det händer dock nästan varje vecka att DD-spelaren får ett lägre odds än den som spelade en vinnarraket. Inte sällan 10% lägre. Det är ganska mycket, i synnerhet när det är ganska enkla DD där det inte är enstaka slumpspel som påverkar oddsen. DD-spelare har en hel del att tjäna på lite matematiska övningar minuterna före spelstopp.

Det motsatta händer lika ofta. Oddset blir väldigt mycket högre än det borde bli. 20-30% händer nästan varje vecka, och varje månad ser vi odds som blivit 50-100% för höga jämfört med vad man skulle fått på en vinnarraket. Här är det vinnarspelarna som skall sätta på sig skämsmössan, för de hade ju kunnat ta bra betalt på sin idé genom att spela DD istället.

Jag har ännu inte tillräckligt bra statistiskt underlag, men det tenderar att se liknande ut på Trio och Tvilling. Det dyker upp odds som är ofattbart fel i förhållande mot vad de borde vara, därför att spelarkollektivet inte hinner med att räkna.
Men alla DD-spel är inte möjliga att genomföra som raket-spel utan att man spelar mot sig själv.

DD-potten sväljer väsentligt större insatser än vad vinnar-potterna gör. Dessutom är det inte helt otänkbart att en del spel som läggs i just DD-2 ( V75-7, V86-8, V64-6 ) är motspel lagda för att säkra upp delar av vinsten.

Det finns mycket som kan förskjuta vinnar-oddsen relativt mycket. Och man ska nog tänka sig för innan man drar några generella slutsatser av jämförelser mellan spelformer som omsätter så astronomiskt olika summor.