Ämne: V4-statistik
Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-22, 09:25   #47
Stekel

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Den statistik som Stekel gjort kan man med fler poster med fördel bryta ned i mindre intervaller om 3-5% i varje steg istället för 10%.

Jag tror att det som betyder mest för att det blir fler favoriter på sommaren är banunderlaget som är mycket mer svårbedömt och växlande under vinterperioden än under sommaren, även om åskskurar kan förvandla en sommarbana till lervälling. Jag har klurat lite på att försöka göra en banunderlagsindex där man mäter dels tiderna som hästarna gått och jämför med deras rekord, men också antalet galopper, hur många som är distanserade eller som utgått felfria och hur många som hade satte på resp drog av skor mot normalbalans. Där tror jag man kan göra en del riktiga klipp på statistikspelandet.
Problemet är väl att du måste upp i en oerhörd mängd lopp innan du kan säkerställa resultatet om du hackar upp det i tätare intervall?

Låter som vettiga utgångspunkter för ett "banunderlagsindex", men hur ska man använda det menar du? Man vet ju inte hur det där ser ut på förhand? Enda användningsområdet jag ser är väl att man skulle plocka bort de där omgångarna ur datamängden då omgångar med skakigt banunderlag förmodligen förvränger statistiken en del.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat