Den minskade omsättning och flera frågor
Omsättningen på V86:an igår var på 15 miljoner vad jag kunde läsa.
Här kommer en massa undringar och funderingar från en icke insatt kring omsättningar m.m:
Jag undrar hur mycket av omsättningen som går tillbaka till spelarna, hur mycket staten lägger vantarna på, hur mycket som går till travfolket och hur mycket som går till banan - är det någon som har svaren på dessa frågor?
Blev så nyfiken igår när jag tittade på gamla resultat för året på V86 och V65 och trots att det ibland endast var 1-2 som hade alla rätt någon gång fick personen en minimal del av själva omsättningen.
Samma på V65 som går ihop med V86. ibland var omsättningen över miljonen men trots att några få hade alla rätt var utdelningen en droppe i havet.
Jag som småspelare bidrar inte med något större till potten, om än många bäckar små. Det måste vara storspelare som bidrar till potten, kan den minskade omsättningen bero på att det tycker de får för lite tillbaka?
Varför jagar man större omsättning? vem får för lite pengar som ska ha mer?
Vad tror ni den s.k minskade intresse för travet som alla pratar om består i?
Finns det en minskad intresse överhuvudtaget?
Om den finns:beror det på vad som går tillbaka till spelarna? På stallkörningar? På ojämna dombeslut? På för hård drivning av djuren? Annat?
Jag, det var många funderingar :-). Men ni som hållit på länge kan säker svara.
Om man nu på ett eller annat sätt skrämmer bort spelarna, tror ni att det istället blir en sport som drar till sig pengatvättare och annat skum folk? sådana som har mycket pengar att omsätta? att det blir en sport för de kriminella som pressar kuskar och stall till önskad resultat?
Tror ni att vi kan vara på väg dit?
Jag kan föreställa mig det när domarbeslutet verkar så ojämna. Ena gången diskar man, andra gången låter man saker passera. Verkar finnas gått om utrymme för att påverka domare för den som vill, annars känns det som om skulle besluten borde vara konsekventa.
Ibland kan jag se i lopparkivet kuskar, inte så sällan tränare som sitter upp, som driver de stackars hästarna jätte hårt och då skäms jag att jag lägger in pengar i sporten. Kan detta bli ett hinder att dra fler kvinnor till sporten tror ni, att hästen drivs alldeles för hårt för att vinna? Har dock sätt kuskar som sitter alldeles stilla i vagnen och så skulle jag vilja ha det varje gång där jag lägger mina hundralappar :-).Då tänker jag att där är en tränare och kusk som har gjort sitt jobb och resten är hästens del.
Vad säger ni om mina funderingar ni som är insatta?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|