Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Att omsättningen minskat lite ett par år tror jag beror på att man glömt bort att attrahera nya, yngre spelare. På banorna maler man på med dansbandsmusik, det är uppträdanden av Arne "Rosen" Qvick och tal av kommunstyrelsens ordförande för att förklara tävlingarna för öppnade. Loppen går i sin vanliga lunk, läktarna andas 70-talets avarter med betong och plast i grått, brunt och orange.
Travets publik har en rätt så hög medelålder, och likaså spelarkåren. I takt med att den trillar av pinn, blir det färre. Skall travsporten och spelet överleva behöver man göra rätt så drastiska saker.
|
Helt enig med dig här Viroid. Jag lirar mest via datorn och ser ATG-Live men kliver jag någon gång in på travbutiken nära mig i Karlstad är det inte många som sitter där och de som gör det är ofta 65+. Kommer inte ens ihåg när jag såg nån under 30 år lira i butik även om jag som sagt sällan lirar i butik numera.
Det skulle vara intressant att se någon statistik på åldern på de som spelar via ATG-konto om det kan vara så att det ändå är hyfsad återväxt där. Sedan kan jag förstå om de som är yngre väljer spel på annat än trav. Det är en helt annan exponering av olika fotbollsserier, Champions League och övriga sporter jämfört med säg 20 år sedan. Förr var det Elitseriehockey söndag och torsdag och fotbollsmatcher under helgerna. Nu är det utspritt över veckans dagar så att du har nåt att gambla på VARJE dag i stort sett när det gäller "de stora sporterna".
Vad det gäller banorna bör de också förnya sig men behöver hjälp av andra aktörer. Mer kombination tror jag på. Kan travrestaurangerna visa övrig sport på valda platser och på så sätt få dit folk som käkar och kollar på sport/trav. Numera är man van att kika på trav samtidigt som man smyger på liveresultat i övriga sporter eller bläddrar mellan datorn och sport på TV:n.
Att locka folk till banorna och bara spela är en tuffare utmaning. Skippa inträdet på vardagstravet och låt företag stå för det mot att de får presentera sina produkter. Som publik kunde man få ett riktigt bra erbjudande om köper deras sortiment just den dagen.
På Färjestadstravet som är min hemmabana är det alltid knökat (allt är relativt) när det bjuds på gratis inträde och när något företag sponsrar på en "grilltallrik" eller liknande.
Eller skippa inträdet och låt det bli en "rabatt" till något spel. Det känns ok om V75 (ok ev V64) har inträde men vardagstravet skulle kunna vara gratis. Om man nu vill ha folk till banorna, det kanske är bättre att låta folk lira via datorn så slipper man ha personal som kostar lön på banorna.
Ska inte bli tjötig här men visst är det lite oroväckande att travet inte verkar locka de yngre spelarna, de syns i alla fall inte till på samma sätt som förr.