Citat:
Ursprungligen postat av shasha
Jag märker att travvärlden är betydlig mer komplex än jag trodde.
Spännande att få läsa om hur det fungerar!
Jag måste säga att om travet är så svår som det sägs, då tycker jag det är kul.
Det är kul att lägga massor av timmar på att analysera lopp för att sedan se hästen man trodde hade bäst chans vinna. Det är en stor belöning i sig.
Komplexiteten gör därför sporten intressant för min del.
Men lika konstig känns det när en häst som inte borde ha chans går och vinner medans de andra kuskarna verkar sitta och sova.
Men det känns bra att det finns naturliga förklaringar, som det overpace beskriver ovan. Att man inte alltid behöver misstänka mygel.
|
OT Förtydligande: Inget vinnande spel ( på trav eller vad som helst ) går ut på att analysera fram vilket spelalternativ som har störst chans att vinna.
Det går ut på att hitta spelalternativ som har större chans att gå in än det odds man får.
Ibland beror skrällarna på att kuskarna bakom favoriterna sitter och sover. Men oftare är det så att skrällarna helt enkelt var undervärderade och att favoriterna inte alltid är rättmätiga favoriter.
Dessutom är det ju så att mycket som händer i ett travlopp beror på en rad av rena tillfälligheter. Nästan som ett litet "kaos". Slumpfaktorn är större än vad man tror. Men bara för att det är ett visst mått av slumpmässighet så betyder det inte att alla alternativ har lika stor chans att inträffa.