Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-31, 20:17   #23
Farnod

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 1140
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
När det gäller nyrekrytering; trav är svårt och V75 är skitsvårt. Även för s k experter. Jag tror att yngre lockas av spel lika mycket, eller lite, som medelålders och äldre. Men hur många tänker "ju svårare desto bättre-här finns fina vinstmöjligheter om jag lägger ner lite arbete"? Enklare då med fotboll, etta gardera med kryss...

När jag fastnade för spel i början på 80-talet hade travet ingen verklig konkurrens utöver svartklubbar och svartbookies. Där fanns stryktipset med usla villkor för spelarna, eller konto i London hos SSP eller Kesak med svindyra telefonräkningar eller postade spelkuvert 2-3 dagar före speltillfället.

Lite skillnad mot idag. Hela stora världen tillgänglig via datorn samtidigt som svenska travet blivit en ankdamm där några få tränar de bästa hästarna och några få kör dem i lopp. Ännu färre gör vettiga tipsanalyser, som sprids till andra tipsters och spelare "mitt i ankdammen", sänker spelvärdet och även påverkar hur kuskarna kör i loppen.

Då menar jag inte att det fuskas utan att kuskarna tenderar att påverkas så pass av tipstjänsternas loppscenarion att det styr deras val av taktik.

Ex 1.

Travkusk: -Jag tar det lugnt från spår 7 och kör vad som går till slut. Han är vass på speed.

Spelvärdig expert: -Men vi tror att du lätt kör till ledningen. Vi tänkte spika.

Travkusk: -Jaha, så pass. Spik, minsann..., då kör jag.

Travkusk laddar, tar ledningen och inkommer sist av de felfria. Missgynnad av ledningen.

Ex 2.

Spelvärdiga experter: -Dan Waern har inga problem med distansen, tar ledningen och vinner.

Kuskar till starka motbud: -Åh, fan. Inga problem med distansen, tar ledningen och vinner. Bäst att sitta lugn i båten då.

Dan Waern tar ledningen, får inget mothugg och håller undan med nöd o näppe. Missgynnad av distansen.

Kuskarna till starka motbud sitter still i båten och attackerar för sent. Gynnade av distansen.

Nej, trav är svårt och det kommer aldrig att bli lätt. Skulle tro att ungdomarna ganska snart märker det.
Låter som att du tänker på ett specifikt fall. My bad
Farnod är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat