Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-06, 20:00   #16
boored
i hate bunnies

booreds avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
För att gå ett steg längre (för att kunna ha en edge) bör hemmaplan vara en variabel i en modell som inte bara går efter en genomsnittlig hemmafördel, utan även (potentiellt) varierar med övriga variabler (lagstyrkor, främst målsnitt).
Jo klart det finns mer men enligt mig så skiljer det inte precis mycket lagen emellan inom en liga och jag iaf låter min hemma-koefficient för ligan vara ojusterad om det inte finns nåt uppenbart som tex Potters oklipta gräs och planstorlek och även då väldigt lite om man jämför mot skillnader som kan vara mellan ligor.

Citat:
Ursprungligen postat av Cc Visa inlägg
Skulle tro att de flesta compilers sätter X:et först, dvs använder sig av ligans draw-rate. sen gör man den procentuella fördelningen proportionerligt på hemma/borta. Den viktigaste parametern (för de flesta jag känner) är hemmalagets home-rate. Är det ett utpräglat hemmalag så åker ju några % dit hur jämna lagen än är styrkemässigt. När du sedan har motsvarande match men på andra lagets hemmaplan så gör du samma sak. Så kontentan är den du själv kom på, dvs det är ömöjligt att svara på generellt.
Jo de var väl mer hur jag gjorde, har faktiskt inte en aning hur compilers gör.
Har ändrats många gånger under resan, just nu anväder jag ligans målväntevärde, tex Championship "overall" 1,30 - 1,30 medan hemma-borta är 1,47-1,13, räknar ut neutralplans värde för enskilda matcher och addar i detta fallet 13% på hemma och matar in degen i poisson, där får jag ut X:et till sist.

Ifs är poissonräknaren i sig justerad för olika ligor då just med antal X osv.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
|

"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2014-08-06 klockan 20:41.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat