Citat:
Ursprungligen postat av Crotalus
Det jag saknar är uppföljning av gjorda satsningar och vilka slutsatser man kan dra av dessa.
Hur mycket har olika idéer/kampanjer gett spelmässigt och sportmässigt, saker som:
* Reklamfilmen från USA
* Vinnarfesten
* Vinnie ( https://www.youtube.com/channel/UC_F...t3WO5pLsO6FLbQ )
Blir det någon reflektion vid utebliven effekt från insatserna eller skyller man på att travet ändå är i nedåtgående trend och hade sjunkit ännu mer förutom dessa? Detta är såklart omöjligt att veta om man inte jobbar inom ATG.
Känslan är att idéerna skapas av reklambyråer i Stockholm av personer som egentligen inte har så stort intresse av själva sporten utan vill komma på en ny revolutionerande pitch som kan ge pris vid nästa gala
|
Jag tycker att reklamkampanjer måste få vara lite nyskapande och "häftiga". En tråkig skylt och en speakerröst som berättar att "på Lördag är det Jackpot med trettiofnutton miljoner i potten" är inte så kul. Jag tror inte det lockar några nya alls.
Reklam handlar ju om att krypa innanför skinnet på folk, sätta sig fast i hjärnan. Naturligtvis är långt ifrån alla reklammänniskor insatta i travets värld (eller så är de insatta, men har fastnat på sin grej inom det), och de kläcker idéer. Försöker få fram det unika med travet. Jag tycker i allmänhet att man lyckats med det. Travets folk får se till att hålla emot om det blir för flummigt eller för långt ifrån kärnan.
Man måste få misslyckas med idéer också. Vinnarfesten var ett gigantiskt misslyckande. Det var ett experiment där TV4 var lite sugna på att försöka hitta en kategori tittare som man trodde fanns där ute. Dem som är på väg ut på lokal, de som lagt köttet i marinad, de som blandat sig en redig grogg efter att ha klippt gräsmattan eller ett glas vitt efter att ha rensat grönsakslandet. Men den tittargenren var inte så stor.
Berättelsen om Vinnie kan man nog inte skörda frukterna av förrän tidigast om ett halvår, kanske så långt fram som 2-3 år. Men bland all statisk reklam som är ständigt upprepande brukar folk gilla berättelser som man känner igen, men ändå förändras. ICA-reklamen är kanske mest klassisk, men också Telia hade en familj under några år som sålde in deras produkter. Jag tror det kan vara rätt att försöka. Det känns mycket mer fräscht än att bara ropa "Kom och köp konserverad gröt".