Citat:
Ursprungligen postat av the_mirage
Även de som handlat för 2000 spänn och nitiskt kontrollerar kvittot för att upptäcka att nötterna faktiskt ska kosta 17:90 och inte 22:90 brukar placera sig framför mig i kön. De har dessutom aldrig rätt.
|
Jag kollar alltid kvittot och går tillbaka till kassan för att korrigera fel när de uppstår. Ett undantag är väl om jag handlar varor till ordinarie pris som enligt min överslagsräkning kommer att kosta typ 70 kr och summan blir 73 kr. När jag väl påtalar ett fel för kassörskan så har jag då i princip alltid rätt om det t ex inte rör sig om ett ovanligt missförstånd rörande vilka produkter som omfattas av ett erbjudande.
Jag handlar mycket nedsatta varor och tar ofta del av tillfälliga erbjudanden; båda dessa är vanliga felkällor till felaktiga debiteringar. Det blir för mig något av en principsak eftersom att det är många varor som jag inte skulle konsumera - och framförallt inte konsumera fler än en av - till ordinarie pris. Om den enda anledningen till att jag köper någonting är för att jag anser att det nedsatta priset gör det fördelaktigt så blir det ju helt tossigt när prissättningen som föranledde köpet inte realiseras tack vare att butiken har gjort fel. Jag ser hellre ut som en sniken gammal gubbe än att jag betalar t ex 31.90 för Fontanas halloumiost som egentligen är nedsatt till 19.90, när jag i det fallet att den inte hade varit nedsatt hade köpt t ex Coops egna - vilka har kostat 44 kr för två stycken á 200g ett längre tag nu - istället.
Mina ärenden går dock oftast mycket snabbt att lösa, speciellt eftersom att Konsum och Netto - där jag oftast handlar - är så pass tillmötesgående och ibland inte ens behöver gå ut i butiken för att verifiera priset. Jag gör förövrigt vanligtvis mina inköp under tider då det inte är någon större anstormning i butikerna och jag orsakar av den anledningen inga större störningar för andra kunder de gånger ett fel uppstår.
Jag ogillar och bojkottar i det närmaste ICA, de klantar - jämfört med t ex Konsum - väldigt ofta till det med priserna och jag har till och med varit med om att icke-nedsatta varor har lagts in fel i systemet; en gång ville de ha runt 40 kr för ett kg ris som skulle ha kostat runt 20 kr enligt skylten. De glömmer ibland även att ta ned skyltar för tillfälliga erbjudanden som har gått ut ur systemet, typ att ananaserna kostar 10 kr/styck, varpå kassörskan måste gå ut i butiken och kolla för att jag skall kunna få tillbaka mellanskillnaden. Till deras försvar skall dock sägas att de i sådana fall låter en få det pris som sitter uppe i butiken, vilket väl alla butiker i och för sig gör. Det finns dock inget försvar för de större ICA-butiker som hänvisar en till en speciell kiosk som även handhar t ex spel, post och korvförsäljning - vilket innebär en väntetid på åtskilliga minuter - för att lösa någonting som är deras fel.