Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-24, 16:23   #346
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1400
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Måste börja med att säga att jag högaktar dig Strappa71, trots att jag inte känner dig. Du är alltid saklig och använder dig inte utav känsloargument och/eller nedvärderande ordalag - trots ibland korkade inlägg (inte minst från mig själv). Jaja, nog med "flörtandet" nu...

Vill nu ha ett snällt, hehe, svar på hur norrbaggarna (och jag med norskt Visa) kan spela in i den svenska potten för att sedan dra tillbaks en del av dessa insatser för att lägga dessa i en egen pott, på hemmaplan? Och som svenskar inte ens kan spela till...

Jag menar att de har varit med och bidragit till en större totalomsättning, men bara för att det blir jackpott så tar man tillbaks en del av insatsen - varför? Vad hade hänt om det inte blivit Jackpott? Hade vi i Sverige då fått ta del av den norska andelen?

För mig som inte hänger med i många bakomliggande faktorer slikt denna så får du gärna elaborera hur det ligger till, för jag fattar nada...Vad och hur stor del utav den totala norska andelen är Jackpottpengar och hur kan man veta/mäta detta? Jag måste missa något verkligt fundamentalt här...

Hmmm, medan jag skriver KANSKE polletten ramlat ner... Är det alltså de pengar norrbaggarna lagt in i en Jackpottomgång som går tillbaks enbart för att dessa INTE är med i nästa Jackpott, i Sverige?

Men är detta ändå "rättvist"? De spelar ju in i en pott som är mångdubbelt större än om de spelat i en egen. Får de då inte ett enormt EV+? Jag vet att jag är ute på det djupaste vatten som finns här, typ Marianergraven, eller något, men kan det verkligen vara så skevt?

Jag får ursäkta för ett möjligtvis idiotiskt inlägg då detta borde vara något jag skall kunna, typ poolspelets 101, men för mig är det inte detta. Kan du, snälla, förklara (gärna med ett enkelt räkneexempel) hur detta ligger till?

Är dig mycket tacksam, på förhand - din ödmjuke följare, Fulsprit...

Norsk V64-omsättning : 100000

Övrig V64-omsättning : 900000

Total 4r-pott = 260000

Norska delen av 4r-pott = 26000
Resten av 4r-potten = 234000

Om utdelningen på 4r inte når upp till 7 kr så blir det Jackpot.
Om Norge deltar i efterföljande V64-omgång så går 260000 vidare till JP i nästa V64.
Om Norge INTE deltar i efterföljande V64-omgång så går 234000 vidare till JP
i nästa V64-omgång. Norges 26000 går till JP i en helnorsk spelomgång som de i förväg har valt ut ( oftast V65 ).

Jag mailade Svennehed för att få detta bekräftat och här är hans svar:

"Norge spelar väldigt ofta till oss och inför varje månad så kommer vi överens om vilka tävlingsdagar de ska spela till samt vad som händer vid en ev. Jackpot.

Regeln man jobbar efter är att man inte flyttar ut/hem några pengar vid Jackpot om man deltar med spel till den tävlingsdagen då pengarna delas ut.

Vid några enstaka tillfällen per månad (som det exemplet du hittade) så gör man inte det och då är det upp till dem själva att lägga ut pengarna på en norsk omgång.
"

Att någon deltar i en jackpot-omgång som man själv inte har varit med och byggt upp är +EV så det bara stänker om det. Jackpot är alltid orättvist. Det här med norrmännens pengar vid ev. jackpot är en konstruktion som åtminstone är rättvisare än att deras del av jackpot-pengarna går vidare till en omgång som de inte kan delta i själva.

Senast redigerad av Strappa71 den 2014-08-24 klockan 23:27.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat