Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-30, 06:36   #108
Stekel

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Det här med att någon tränare skulle ha det speciellt påställt inför vissa tävlingsdagar har jag svårt för att se, förutom storloppscirkusen då...

Varför har man då inte ALLTID påställt, året om! Borde väl vara mest gynnsamt för både kuskar, ägare och tränare. Särskilt när det är stora pengar att köra om... Eller, gäller detta bara när storkuskarna/tränarna har hemmabana?!

Går tränaren runt och säger att "nu fasiken tjejer och killar, nu har jag/vi hemmabana och mycket står på spel, så nu lägger vi på ett extra kol". Resten av året och dagar då det är mindre att köra om skiter dom i, eller?

Självklart så toppar man hästar, precis som människor, men att detta skulle ske mer frekvent ENBART för att en tränare är på hemmabanan, det har jag svårt att tro på! Möjligtvis att hästarna går bättre på hemmabanan men detta är ju svårt att mäta... Förutom Nurmos på Valla då...

Om man medvetet "skiter" i många av årets starter bara för att "ställa i ordning" då det är hemmabana, ja då undrar jag vad fasiken de håller på med... Jag skulle då vilja, om jag hade en starthäst, att denne ALLTID var ställd i bästa skick. För det är ju inte så att ALLA lopp är årgångslopp med stora pengar att köra om!

Det jag menar är att när man hör att ja nu är det påställt pga hemmabana då är man fel ute - är det dock pga utrustningsändringar och/eller toppning av form, ja då är det något annat - inte bara för att det är hemmabana!

Ja, nu svamlar jag - lägger ner för kvällen och fortsätter min analys av dagens tävlingar...
Du säger det ju själv någonstans där i texten, man kan ju inte ha formtoppat jämt. Så ganska självklart att man gör det till ett miljonlopp på hemmabanan då väl? Att man slipper resa gör ju att man slipper den osäkerhetsfaktorn, ska du t ex toppa formen till ett storlopp 100 mil bort kan ju allt vara förgäves om resan går dåligt. Bättre då att formtoppa till stora lopp på hemmaplan då.

Sen vill ju såklart stortränare vara "kung" på sin egen bana och göra reklam för sig på det sättet, och hur visar de det bättre än att dominera när V7 är på besök? Självklart vässar de då lite extra både på form och utrustning för att lyckas med det.

Allt det här gäller ju även i viss mpn de mindre hemmatränarna.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat