Citat:
Ursprungligen postat av alle
Viroid, jag tycker det är fel att jämföra med korpfotboll för det går nog 1000 fotbollsplaner på 1 travbana. Det finns ingen korpenplan till travet utan där har vi stortävlingar och småtävlingar på samma bana.
Jag är övertygad om att Skåne är intresserad av att ha en så kallad korpliga också.
Varför kallas de sista prispengarna i loppen för "matlapp"? jo för att matlappen räckte oftast för att täcka hästens kostnader för en månad.
Varför räcker det inte längre då? Enligt vd jag har förstått så skenade omkostnader och utgifter för ungefär 20 år sedan vilket har gjort det så extremt mycket dyrare att äga häst.
Högre prispengar är ett måste, det tror jag vi är rörande överens om, men samtidigt måste vi dra ner på alla omkostnader.
Folk är för giriga enligt mig. Vagnar är svindyra, veterinärer är svindyra och en stor bov i det hela är de skyhöga administrativa kostnaderna i det övre skiktet.
Till exempel så vet jag att på en medelstor travbana i Sverige så kan man komma in i sekretariatet en vardag och upptäcka 5 stycken arbetare (VD, marknadsföringsansvariga etc) sitta och spela poker för dom har inget att göra.
Styrande i travsporten är inavlade och sitter för länge på sina platser , dom gör helt enkelt inte ett tillräckligt bra jobb för den lönen dom får.
Mitt avslutande ord lyder: EFFEKTIVISERING!
|
Det finns många fler banor än de banor där det avgörs totolopp. Många tränare har en rätt OK bana hemmavid. På andra håll, som här i byn där jag bor, så har amatörerna tillsammans anlagt en rätt OK bana där de tränar.
Den eviga berättelsen om matlappen och vad den räckte till en gång i världen börjar snart bli en myt. Det var betydligt mer än 20 år sedan som 1500-2000kr räckte för att ha en häst i träning en månad. Redan för 25 år sedan berättade gubbarna om matlappen och hur prispengarna urholkats.
En del av kostnadsutvecklingen handlar om att hästskötarna fått avtalsenliga löner och reglerade arbetstider. Att tränarna numera bokför alla sina intäkter istället för att det tränas svart. Att hästarna får bättre foder, inte startar halvskadade och har utrustning av högsta kvalitet. Att hästskötare och tränare inte livnär sig genom spelstötar. Man har hjälm och skyddsväst när man tävlar.
Annat beror på att oljepriset inte är 20 dollar fatet längre, utan konstant över 100 dollar. Det går heller inte fyra svenska kronor på en dollar, utan sju. Ser vi på samhället i övrigt så räcker det inte längre med en inkomst för en barnfamilj att leva OK, det krävs två inkomster för att det skall funka. För många villaägare är det en utopi att kunna amortera sitt bostadslån, och sådant som att åka taxi, äta middag på krogen, laga tändena hos tandläkaren eller reparera sin bil på verkstan kostar stora pengar. Hästnäringen lever inte i någon egen skyddad bubbla opåverkad av vad som händer i det övriga samhället.
Men visst kan travsporten bli mer effektiv. Problemet är att banorna inte själva kan stå för effektiviseringen. Skall man skära ned och spara pengar måste man börja förstå att det berör alla aktiva inom travet som får se fringisar ryka. Det blev ju ett helsickes liv när man började dra in på gratis program i brevlådan, hur skall det då inte bli om travrestaurangerna läggs ned? Enligt min mening så subventioneras de med 10-20 miljoner per år, efter att intäkterna från dem är avräknade. Utrustningen, uppvärmning av lokaler och därtill en tråkig fokusering på äta och dricka kostar mycket pengar.
De aktiva kommer gå i taket om man sparar in de 50 miljonerna om året som det kostar att alltid kunna erbjuda bra sommarbanor. Banskötare, traktorer och grus kostar mycket pengar. Det är numera ganska troligt att uppemot 90% av alla tävlingsdagar så går man back på banspelet eftersom totopersonalen, lokaler och utrustningen runt det kostar mer än totonettot. Banprogrammen har länge varit en gigantisk förlustaffär och med tanke på hur få tävlingsdagar det är på de flesta banor borde en gästbox kosta 500kr/tävlingstillfälle för att täcka sina kostnader.
Börjar man sedan ifrågasätta alla oddstavlor, storbildsskärmar m.m. som står och visar information för en publik som inte längre finns kommer väl farbröderna att gå i taket... Det går att spara massor inom travet, men tyvärr får man lov att ta en tuff strid för varje litet steg.