Citat:
Ursprungligen postat av alle
Fast jag tycker inte dom ska lägga några breddloppstävlingar på amatörernas hemmagjorda anläggning, vid tävling har vi anläggningar som vi kan använda så att inte hästarnas hälsa äventyras till exempel!
Men framförallt, varför ska vi inte använda jägersro mer än en dag i veckan? bara för att folk inte tycker breddlopp hör hemma på den banan? Det låter helt absurt i mina öron, banorna är ju inte i fullbokade precis! Galenskap!!
Absolut är det så, världen är en dyrare plats! Och allt har inte blivit sämre!
Jag ifrågarsätter inte att vi skall använda de bästa grejerna och absolut inte äventyra någon säkerhet! Men det är extremt dyrt att ha häst, djuret kostar mer än vad människan gör i princip! Jag är övertygad om att det finns saker att förbättra inom det området.
Man måste välja sina effektiviseringar, effektivisera betyder inte enbart nedläggningar. Man måste välja sina prioriteringar helt enkelt.
Storbildsskärmar kan banorna dela på som ligger i samma område, man kan välja tävlingsdagar då restaurangerna ska vara öppna och en gästbox används inte enbart till tävlingsdagar.
Få tillbaka folk till banorna borde man verkligen jobba med, v64,v86 och v75 borde man verkligen få dit mycket mer folk! Jag tror det finns mycket potential inom det området!
Angående restauranger så tycker jag dessa borde nyttjas mycket mer, sluta ta skyhöga priser så kanske det fylls upp mer än 10 bord. Locka folk till att äta en bit mat och lira på hästar! Det är en fantastisk upplevelse och jag tycker det marknadsförs för dåligt! Åter igen är jag tillbaka på sportens styrande skikt, där finns det massor att förbättra på många banor (absolut inte alla).
|
Det körs redan en del bygdetrav både här och där ute i landet. Plus en del inofficiella "träningstävlingar" med en flaska glögg i potten eller så. Jag är rätt säker på att travet mår bäst av att inte vara så enormt beroende av en permanent bana för allt man gör. Citytravet i Göteborg blev ju t.ex. en succé, liksom galoppen på Gärdet. Att våga tänka lite utanför boxen är nyttigt.
Naturligtvis är det bra om man använder banorna till att tävla på, men kanske är det så att eventbanorna bara skall ha säsongsanställda under den period då man tävlar, och i övrigt är det billigast att ha dem stängda (eller öppna med ideella arbetsinsatser).
Man bör ha i åtanke att det kostar en hel del att dra igång en storbana med personal och utrustning. Man kan naturligtvis strunta i att öppna några faciliteter, hoppa över speaker och referent etc, men då blir det enormt tråkigt på de stora banorna. När man övergick från att göra B-loppsdagar till breddlopp och anordna totospel på dem så blev det med ens ett måste för banorna att ha hela maskineriet igång. Värmningstippare, segerintervjuare, referent, speaker, totopersonal, komplett uppsättning domare, banveterinär, dopingprovtagare etc. Det körs dessutom kvällstid vilket medför OB-tillägg och övertidsersättningar. Banbelysningen måste igång etc. En kostnadsbomb. ST var ju noga med att berätta att det är endast 2% av spelet som berör dessa breddloppsdagar, men det är ingalunda några 2% av kostnaderna för banorna som de har dagarna drar på sig.
Maten på banorna får gärna bli billigare. Det är ytterst sällan jag sitter i restaurangen när jag är på trav. Man kommer för långt ifrån, man ser inte jättebra, det är svårt att fokusera på hästarna och därtill är det förbannat dyrt. Jag skulle inte sakna dem om banorna beslutade sig för att stänga ned dem och istället satsa på snabbmat med lite klass ute på publikplats.