Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-12, 16:46   #419
mackpeter
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Endast en mycket korkad person kan tro att det är de som verkligen behöver hjälp som kommer hit.
En stor del av de som verkligen behöver hjälp kommer hit.

För några år sedan kom de som jobbade med diktatorn. När revolutionärerna tog makten blev diktatorns soldater/anhängare bestraffade. Deras liv var i fara och de flydde till Lampedusa. Och slussades vidare till mottagarländerna.

Sedan blev det upplopp mot de nya makthavarna. Revolutionärerna rensades ut. Många flydde till Lampedusa. Och slussades vidare till.....

Från Syrien kommer de från alla håll. Flyr till Lampedusa. Slussas vidare....

När man tittar närmare på TV-bilderna från flyktinglägren i Lampedusa ser man, att det nästan bara är unga män under 30 år. När de väl kommit hit ansöker de om att familjen skall få komma. Även kvinnorna, barnen, farmor....... är ju hotade därhemma.

Här ska de, som dödade varandra i hemlandet leva tillsamman i flyktingförläggningar. Här känner man igen en som våldtagit min syster. Satt bajonetten i brodern. En del är sunni. Andra shiiter. De har mördat varandra i tusentals år. Skälet till att de är här är att de fortfarande gör det. Vilken lag gäller egentligen - Svea Rikes Lag eller Sharia? Enligt vilken lag skall döttrarna giftas bort eller själva avgöra sitt ev giftermål? Kulturfrågor som omskärelse, slöjor, kattuggande, osv. Tänk om shiiter och sunni beslutar, att förgöra varandra här i Sverige?

Alla de, som beskrivs ovan, behöver hjälp. Deras liv är hotade. Kvinnorna våldtas i hemlandet.

Det finns också några hundra miljoner människor som lider och dör av svält, epedemier, naturkatastrofer och behöver humanitär hjälp. I ett land som Sydsudan dör tusentals dagligen. Alla organisationer pratar om dem. Ingen mer än Läkare Utan Gränser är där och gör något.

Svenska och föralldel västvärldens politiker lappar och lagar så gott de kan. Men det finns inget helhetsgrepp. I Sverige finns en budget för humanitärt bistånd. En annan för flyktingmottagning. En för sjukvård. För utbildning. För arbetslöshet. Asylsökande. Sociala frågor. Osv. Budgetarna beslutas ibland av riksdagen. En del av landstingen. Och en del av kommunerna.

Den svenska hjälpen, som kostar massor av skattepengar, är ineffektiv. Hjälpen har alltid förknippats med enorma svinn i form av mutor, korruption, pengar till ledarens privata konton, privatflygplan, lyxpalats, krigshetsare, vapen, osv. Hjälpen har inte gått till de behövande. Det skapar frustration både bland mottagare och skattebetalare.

Eftersom våra svenska politiker inte klarar detta måste de avgörande besluten fattas mer centralt. Jag syftar på EU.

Men hur jag med detta inlägg ska dra slutsatsen vad man ska spela på begriper jag inte!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NiLu (+50)
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat