Citat:
Ursprungligen postat av incitatus
OK att omsättningen steg när V7 infördes,
- för V7 spelarna, storspelare/"halvproffs" såg omgående ett bra upplägg, och ökade sitt spel
- Men det som är bra för någon är ofta en baksida, dvs dåligt för ngn annan. Men det tog lite tid för andra, svensson spelarna , att se de negativa konsekvenserna med V7-V8
Omsättningen på riksspelet under Lördagen har väl sin sämsta utveckling under perioden vi spelar V7.
Att efter 14 dagar kunna säga att omsättningen sjunker pga V7 är borta är bara för dåligt, det är alltför kort tid, inte hänsyn till slumpen och ej heller till omständigheterna , lätta omgångar - extremt tätt med extraomgångar.
Kom tillbaka om 6 månader.
Själv tycker jag att utdelningen varit högre, både på 7 och 6 rätt, än jag förväntat mig i dessa omgångar utan V7
|
??? Det är väl självklart att "grund"-utdelningen är på 7 rätt är högre när det blir färre rader med 7 rätt? Hur kunde du förvänta dig något annat?
Samma sak gäller för 6 rätt ( men inte 5 rätt ).
Självklart går det inte att statistiskt säkerställa att omsättningstappet från 1/9 enbart beror på den här förändringen. Man behöver betydligt fler omgångar innan det går att säga något med säkerhet.
Men sedan finns det andra problem med "orsak/verkan"-analyser av det här slaget. Och det största är att vi inte har "allt annat lika". ATG har haft diverse "förtroendekriser" under ungefär samma tidsperiod som vi talar om här. Så exakt vad som beror på vad går inte att säga säkert.
Dock så ligger Jens bedömningar inom vad som verkar rimligt. Dvs att V7-spelarna står för en proportionellt större del av omsättningen än andel av spelarna och som dessutom är betydligt rationellare och kräsnare än medelspelaren. De fortsätter inte att mala på vecka efter vecka när inte förutsättningarna finns för en vettig avkastning på deras spel.