Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-20, 12:35   #4
Cc

Ccs avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 11053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
ATG och hästspellagstiftningen, del 3. En krönika av Hatten

Flera EU-länder har de senaste åren gått från monopolsystem till licenssystem. Gemensamt för dem är att en av de allra viktigaste faktorerna för att ett licenssystem ska fungera är att skattesatsen hamnar på en lämplig nivå. För låg skatt kan innebära att återbetalningen till spelarna blir så hög att spelmissbruket ökar. För hög skatt skulle medföra att inget av de bolag som idag erbjuder spel illegalt i Sverige skulle välja att ansöka om en licens. Skattesatsen måste alltså ligga på en nivå att det fortfarande kan vara lönsamt för duktiga aktörer utan att riskera att vara negativt för folkhälsan.
Det där påståendet har jag inte lyckats få vidimerat någonstans! Vad jag vet finns ingen forskning runt återbetalningsprocent v/s spelberoende. Jag vill minnas att jag först läste det i en av spelutredningarna LI gjorde men det verkar mest vara en gissad slutsats!

1.) Den stora lejonparten av spelarkåren bryr sig inte ett skit om de faktiska oddsen utan spelar ändå på den de tror vinner matchen/loppet. Att en högre återbetalning skulle öka spelmissbruket hos dem är osannolikt, då skulle de isf redan slutat spela hos Svenska Spel och enbart lirat på nätet för länge sedan.

2.) För dem som är oddsmedvetna spelare så kan man nog tänka sig att omsättningen kan öka för dessa. Högre återbetalning = större vinster och antagligen flera vinster. Det kan tom få konsekvensen att spelare som idag lirar på nätet kan återföras till statens spelbolag. Men jag har fortfarande svårt att se ett ökat spelmissbruk pga att bolagen betalar tillbaka mer pengar i vinster!
Fulsprit (+3)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat