@Migge och Boozty. Ja, gåva var nog fel ordval. Jag menade present och inte att man skulle ge "gåvor" i meningen mygel. Om man verkligen vill ge ett lir i present så går det ju. Kvittot kanske inte får överlåtas men vem skulle kunna förhindra att man skänker bort vinsten från ett Svenska Spel-lir? Inte mycket till romantisk present, men det går ju.
När det gäller andelsspel så är det väl så även idag, att andelsägarna hämtar ut sina egna vinster? De besöker väl också ombudet, en och en, för att köpa sina andelar? Skulle dessa personer vägra att öppna ett konto dit vinster skulle sättas in automatiskt? Jag har tyvärr ingen förmåga att se att detta skulle bli ett stort problem. Tvärtom borde enskilda konton och automatisk vinstutbetalning till dessa konton ses som en stor fördel.
Inte heller blir det väl omöjligt att lira i bolag utan att alla måste registrera sin insats och sin vinst? Vem kan hindra att en person samlar in medel, lämnar in liret på sitt spelkort, får eventuella vinster in på sitt konto och sen delar ut vinsterna? Precis som idag. Visst, deltagarna får inget vinstkvitto men det får de inte idag heller.
För de spelare som varken tvättar pengar eller är medlemmar i travanknutna terroristorganisationer borde nya regler i princip inte innebära några problem alls. Hur mycket de drabbade omsätter vet jag förstås inte, men tror knappast att det är en miljard...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Senast redigerad av overpace den 2014-10-24 klockan 19:53.
|