Hans Skarplöth tycker nog att det är lite tungrott när jag hela tiden skriver om hans intentioner innan ATGs propaganda hunnit formulera sina lögner.
Samtliga utspel han gjort sedan Robotperioden har jag redan skrivit krönikor om INNAN ATG kom till skott, eller så är det så att ATG försöker besvara mina krönikor, men det har jag svårt att tro ?!
Återigen så är Hans Skarplöths sanning inte den sanning som siffrorna påvisar.
Halvårsrapporterna samt 2013 påvisar klart och tydligt att Svenska Spels nedgång huvudsakligen berör spelmaskiner samt Casino Cosmopol, dvs turspelssegmentet och delvis lotterier medans
Skicklighetespelen går som tåget, med Oddset som ökat 20% under 2014.
Dvs liknande segment som Hans Skarplöth säljer på ATG och där han slår sig för bröstet över nollresultat för ATGs del.
Det är de facto så att det imponerar inte alls på mig att ha ett nollresultat när Svenska Spel påvisar 20% ökning TROTS att oddset har 20% takeout i jämförelse med de asiatiska bookies med 1,5-3% takeout. Eller internetbookies 10% .
ATG har endast konkurrens av fem bookies som har EXAKT samma skatt som ATG på 20% gällande travet, dock med H2Hspel som lök på laxen.
Således konkurrerar ATG på exakt samma villkor gällande takeout som Unibet, Nordicbet, Bet365 osv. Några av dessa har dessutom HÖJT sin takeout, enär travspelarna är så skickliga att internetbookies backar med lägre takeout.
Att ATGs problem att öka spelet skulle ligga i avsaknad av orättvisa marknadsföringsmöjligheter samt hård konkurrens från internet ter sig sålunda högst tveksamt enär Svenska Spels skicklighetsspel ökar med 20%.
Konkurrensen är ju t o m hårdare för SS än för ATG, sålunda ligger ATGs proglem huvudsakligen på andra plan. Det planet som berör TROVÄRDIGHET, SPELSÄKERHET, KUNDMOTTAGANDE.
Således bör nog ATG se till att sköta hästspelet på ett oändligt mycket bättre sätt, innan man börjar se sig om efter breddning av marknader och söka nya kunder.
Förövrigt så finns det en kostnadsanalys på hur mycket varje ny kund kostar att knyta till en spelsajt. DET ÄR DYRT, mycket DYRT.
Därför betalas varje ny kund som en samarbetspartner ordnar till tex Unibet en provision, i form av provisioner på kundernas förlustern i form av revenueshare.
Det finns eller fanns också avtal med fast belöning för varje ny kund, som kunde uppgå till 1000kr på tidigt 2000tal, till 3-500kr i dag.
Hur mycket varje ny kund anses kosta för internetbookies i dag vet jag ej, men gissningsvis minst 1000kr, vilket ger vid handen att det kommer inte bli billigt för
ATG att slå sig in på mättade marknader.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Migge (+3)
|