Det finns flera faktorer som spelar in när det kommer till lägre utdelningar med tiden.
1: Klassen på loppen
2: Radpriset
3: Informationen
4: Förmågan att spela effektivt
I princip alla faktorer pekar åt "fel" håll, varför det blir enklare och enklare.
Det är ganska ojämna lopp till följd av att kullarna blivit mindre och att det tävlas mindre. De har mötts förut.
Radpriset är lågt. Det räcker för många med en spik, och ändå kan de köpa 2-3 lopp.
Informationsflödet är idag formidabelt med massor av uttömmande intervjuer och värmningar timmarna före spelstopp. För inte så länge sedan var Aftonbladet på fredagar det bästa man visste, med "senaste nytt" om V75 (som då i bästa fall var producerat på torsdagen). Lopparkivet ger chans att själv kolla på loppen istället för att läsa ganska kortfattade loppkommentarer som man förr köpte dyrt.
Spelarna har fått bra reduceringsverktyg där de kan sortera bort rader som är meningslösa att spela. Andelsspelen är populärare än någonsin, och ATG tillhandahåller själva Harry Boy som över tiden är helt överlägset alla sömmersketips.
Jag vill inte gå tillbaka till en tid med sämre information och utan möjligheter att spela optimalt. Då slutar jag nog. Istället får man se på radpriset och hur man skriver propparna. Själv tycker jag de här omgångarna med nordisk inblandning är mycket svåra att få grepp på, eftersom man där inte sett hästarna mötas förr. ATG borde klura på hur man skall skapa fler sådana lopp där deltagarna inte tidigare mötts. Och skulle man höja radpriset till en krona i alla fall, så inte skulle jag gråta för det. Tvärtom, då skulle man få mer betalt för kunskap, och lite mindre betalt för att man har råd att slippa tänka.