Det är väl 5-6 utpräglade favoriter idag. Det blir att spika ett par och klura ut vilka som sviker.
Avd I. 1, 4 eller 3 tar ledningen och släpper till den förste av favoriterna utan strid. 2 tas lugnt från start för att undvika galopp. 5 trycks av från start för första gången. Veijo får ledningen gratis och vinner. 2 CMP tar inte ner honom från dödens.
Avd II. På Åby dissade jag det lilla stoet Silver Annie. Likaså loppen efter. Idag ska hon inte kunna vinna på sprint från bakspår. Hittills har jag fått lång näsa. Kanske idag också.
Avd III. Solvato tränade som ett monster i veckan och går nu med optimal balans. NBC tar ledningen och blir ett delikat mellanmål för Solvato på upploppet.
Avd IV. Peter Untersteiner rankar 7 Carabinieri som stallets bästa chans. Förstastreck. 1 Merlin är stark och kan leda runtom. 2 Andrè Eklundh kör i sanslös medvind. Många garderar här. Även jag.
Avd V. Antingen gör man som Björn Goop, dvs spikar säsongens 2-årsgigant 2 Mister J.P. En grundregel är dock att aldrig spika en 2-åring. Det var inget gott tecken att han felade i förra loppet även om Björn tar på sig skulden. Men här blir det stressigt från start med en taggad Ludde. Jag gillar 10 Sucre. Steen Juul körde alldeles för sent i senaste loppet. Fattar inte, att Malmqvist sätter upp honom igen. 9 Exceed G.T. har sett fin ut som tvåa på slutet mot storfavoriten. Ett streck eller många.
Avd VI. Favoriten 2 Royal Fighter har sett jättefin ut. 6 Banks varvar kanon- med kalkonprestationer. 9 Västerboonthenews var sjuk senast - glöm och strecka.
Avd VII. Tvåhästarslås på 2 och 11. Och håll tummarna för att 2 håller undan.
Mitt bolagssystem:
1) 5
2) 2,3,6,7,8,9
3) 2
4) 1,2,3,4,5,6,7,8
5) 2,3,4,9,10,11
6) 1,2,4,6,9
7) 2,11
Kostar 1440:-. Håller tummarna för att någon/några på Sharps tar en stor del av potten.