Guldloppet:
Det händer att debutanter från staterna går direkt in och vinner lopp i Sverige. Ett undantag var när Redéns Luckycharm Hanover gick in och vann direkt mod hyggligt motstånd häromsistens. Ett undantag. Redéns nyförvärv Little Brown Fox ska jag ärligt säga att jag har noll och ingen koll på, förutom det uppenbara. Att det är en häst som gått bra på andra sidan Atlanten och därför köpts av miljardär Ågerup för stall Zets räkning. Redan vid infon att han gör första starten i Sverige kan man sluta läsa egentligen. Luckycharms vinst var som sagt ett undantag. Det här är största överspelet i omgången.
Däremot finns det anledning att fälla megalampan Nahar. Lite talar för att han ska kunna hålla spets, han har historiskt mycket galopper och har gjort flera plattmatcher mot mediokert motstånd i Berghs regi. Redéns andra hästar är de enda vettiga och spelvärdiga motbud.
Jag har endast läst in mig ca 20 minuter till morgondagens omgång, men det känns tillräckligt då man har koll på de flesta ekipage redan. Min preliminärrad som kommer bantas med en eller annan utgång:
3,5
1,2,3,9,12,14,15
1,4,7
1,5,6,7,8
4,8
1,2,3,4,9
1,4,5,8
Möjligen att jag petar med Poker Kronos ändå trots att spår 9 är ett överskattat skitläge. Men den är ju faktiskt inte så överspelad som den brukar vara.