Ämne: V64 Kalmar
Visa ett inlägg
Gammal 2014-12-28, 21:21   #3
Voltstart

Voltstarts avatar

Reg.datum: jan 2013
Sharp$: 9633
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Om jag minns rätt från förra vintern så kunde dom köra barfota utan problem varje tävlingsdag. Dom brukar få till banan bra.

Men första vardagen efter jul i morgon så kanske svensk travsport redan då kommer med ett generellt beslut om barfotaförbud fram till mars ?

Dom kan ju inte hålla på som dom gjort senaste veckan hela vintern i alla fall och låta spelare och tränare få veta först någon timme i förväg vad som gäller. På Solvalla annandag jul verkar flera tränare och merparten av spelarna ha blivit tagna på sängen i alla fall. I dag i Örebro var det mer väntat. Men vädret här nere i söder kan vara mycket milt och utan tjäle i banorna hela vintern och då bör spelare och tränare antingen få besked om att det är barfotaförbud hela vintern eller själva få avgöra resp tävlingsdag. Inte gissa på vad banveterinären subjektivt ska tycka från gång till gång kort innan start.
Jag vet inte ifall jag som spelare ser något större problem med det här? Är väl utmärkt att det tas beslut efter dagens gällande förutsättningar?

Jag är ju van vid att under vintertid slår tränare av och på skor fram och tillbaka, helt utefter de förutsättningar som skapas fram till start. De tänker till och tar beslut efter bästa förmåga.

Spika inte en utpräglad barfotahäst vintertid på spelet likväl som du aldrig ska spika en galopplysten rackare nånsin, hur svårt kan det vara?

Barfotaförbud månadsvis varje år vore ju sämsta tänkbara scenario. En tillräckligt bra bana är alltid en tillräckligt bra bana. För min del får gärna veterinären kräva skor runt om inför vilket lopp som helst under en tävlingsdag. Då är allt som förr, vilket känns både rimligt och sunt.

Då skapas väl de bästa förutsättningarna för hästen? De kan både få lov må bra och ges chansen att prestera under så stor del av året som möjligt.(Ska vi människor tvunget ha ut dem, så kan de lika bra ges chansen att hävda sig samtidigt, när väl omständigheterna tillåter det.)

Hästägarna får chansen (oftare) att se sin häst prestera när förutsättningarna tillåter detsamma, oavsett årstid. Kul om hästen råkat hitta form just då!

Nä, som spelare är jag van att rätta mig efter att väderleken ställer till det och förändrar förutsättningarna emellanåt. Jag gnäller gärna på mina dåliga beslut kring spelet, men skobeslutsfrågan lämnar jag med varm hand över till veterinärer, aktiva och hästägare. Det är en fråga som berör dessa personer så mycket mer än mig som spelare, kan jag tycka.

Barkåks Barabbas är rankad först 8:a i ronden. Är det nåt jag missat?

De streckar Conrads Spotlite, men lämnar M.T. Fortune Winner utanför!?

Take Tanic är först 9:e-rankad!
Voltstart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat