Jag väljer också att spika
Calvin Borel imorgon (om inget går snett i värmningar och provstarter) trots det stora favoritskapet och hans tidigare dumheter. Eftersom hästen inte längre är öm i käken (eller vad det var) och Conny kunde använda en ny balans som gjorde honom mycket stabil i förra starten borde det mesta tala för samma utfall igen.
Jag var inne på att spika
Rattigan ett tag som verkar ha blivit omgångens snackhäst, men ville inte sätta mig själv i positionen med spik på en knepig häst med Knud Mönster som kusk och bakspår på Jägersro. Jag har sett hästen en del tidigare och såg den också senast på Lunden. Förvisso är den kapacitetsmässigt överlägsen i detta loppet, men den verkar inte helt enkel att ha och göra med och troligt är väl att det kommer behövas en ursinning prestation från dödens eller tredjespår. Knud Mönster kommer säkert att gå tidigt, vilket han brukar göra med den här hästen, och då står det som jag ser det mellan en resa i dödens eller tredjespår hela vägen utvändigt talangen Springover (beroende på om Goop släpper ledningen). För om jag kan Christoffer Eriksson rätt som kusk så kommer han inte i något scenario släppa fram värsta motståndaren även om det skulle kosta. Förhoppningsvis kan någon av de andra bakspårshästarna gynnas av detta förmodade hårda tempo. Jag plockar nog med ett helt gäng till slut och hoppas på en smygkörd lågprocentare. Kanske
New Revolution?
Smaragd i den femte avdelningen är min varning i omgången. Kanske inte ser ut som världens bästa travhäst vid första anblick, men jag gillar intrycket i de senaste starterna med ny balans. Gick barfota runt om för första gången (om jag inte minns helt fel) för tre starter sedan på Jägers i billigt gäng och var mycket förbättrad och vann övertygande från ledningen. Starten efter gick hon fortsatt bra med balansen på 14-tid medeldistans som trea mot något tuffare motstånd och senast hämtade hon upp en mycket stor galopp till ett sjättepris på ett bra sätt. Hon är startsnabb och kan mycket väl nå ledningen om Nicolaj Andersen prickar rätt i voltstarten. Släppa till favoriten och lifta med i rygg till upploppet funkar för mig.
V4- och V3-analyserna sparas till imorgon då det börjar bli sent (snarare tidigt) på dygnet, men V4-an ser relativt lätt och framför allt Takter-betonad ut (sannolikt favorit i tre av fyra V4-lopp). Spets och slut för
The Divine Miss F. och Eagle Shot var (och är fortfarande) min omedelbara tanke när jag såg startlistorna.