Citat:
Ursprungligen postat av Milsson
Ni som är gammla travrävar hur säker är ni när ni värderar en favoritspik? Jag skall förklara vidare...
Om en häst har en 30% chans(enligt) strecklistan och ni tror på den med hur stor säkert kan ni säga att den kommer att vinna? 50%?
Jag förstår att varje värdering är unik men kollar man lite statistik så är OFTAST inte kollektivet så fel ute. Ändå verkar folk vara 100% säker på sin spik.
Jag har börjat räkna lite på streckspelen för att få bättre förståelse om hur långt ifrån man egentligen är. Spikarna är ju hobbyspelarens akilleshäl. Hur man än vrider och vänder det så "måste" man ha 2-3 spikar och ett reducerat system tappar ju lite av sin effekt med 3 spikar. Värderar man spikarna efter strecklistan så ger ju tre 30% spikar blott 3% chans att sätta dom.(0,3*0,3*0,3) med två spikar är vi uppe i 9%.
Kombinerar man detta med att reducera bort hälften av vinstraderna så får man gnugga i många år innan det ramlar in någon vinst.
Edit: inte sagt att man måste spela tre favoritspikar, Det gör inte jag och jag tror inte så många här på Sharps gör det heller.
|
35-38% av streckfavoriterna vinner på streckspelen. Lägst andel på V4, högst på V86, men förvånansvärt liten skillnad. I allmänhet har stora favoriter högre chans att vinna än knappa favoriter, även om spelvärdet brukar vara bäst på de knappa favoriterna.
Spelarens uppgift är att granska kollektivets omdöme. Vilka favoriter är berättigade, vilka är det inte? Utifrån det väljer man spikar. Har man en idé man tror skall vinna som har blott 10% av insatserna på sig kan det vara en mycket bra spik. Det ger utrymme att gardera andra favoriter.
De flesta streckspel är ju spel som har potential att ge ett mycket högt odds på insatsen. Har man tre spikar och garderar resten ordentligt tror jag att de flesta ser framför sig i alla fall 500-1000ggr insatsen tillbaka den dagen man vinner. Då är 3% sannolikhet för att sätta tre spikar riktigt bra. Till och med 1% sannolikhet är troligen bra.
Naturligtvis måste man tro på sina spikar, något annat är omöjligt. Tror man inte på spikarna man valt ut kan man avstå från att spela. Men även om tron är stark så måste man i bakhuvudet ha lite koll på vad man faktiskt gör. Enkla överslag och sannolikheter är nyttigt att göra.