Citat:
Ursprungligen postat av varulv
Dreams take time från dödens är verkligen chanslös att vinna loppet. Du får nog hoppas på tempo och att han får en bra rygg över långsidan ist.
|
Du har nog helt rätt där och jag borde vetat bättre än att ta saker ur sin kontext.
Enklast är väl helt enkelt att klippa in hela min analys:
Spetsanalysen
Spetsstriden i loppet kommer stå mellan 2 Nothing But Class och 3 Harry Haythrow. Så mycket till strid tror jag dock inte att det blir då far och son Untersteiner knappast kommer köra mot varandra i inledningen här och då farsan kommer vara nöjd med ryggen ledaren för Nothing But Class i det här loppet så kommer det bara köras tillräckligt länge för att de utvändiga ska ha givit upp.
Två hästar att se upp med här är dock 7 Noras Bean som är skapligt startsnabb och som överraskande körde till sig ledningen för två starter sedan på Mantorp. Då var de övriga i spetsstriden klart svagare hästar och Stefan Söderkvist hade nog ganska klart för sig att han skulle få ledningen efter ett tag, något som han inte kan räkna med nu. Offensive Ludde Kolgjini kommer garanterat köra framåt med 8 Dreams take time som inte heller är dålig ut från start. Då han möter två mycket startsnabba hästar längre in så tror jag ändå inte att chansen för ledning här är stor alls.
Ska man tippa på Harry Haythrow i ledning, Nothing But Class i vinnarhålet, Dreams take time i dödens och Noras Bean andra ytter så ligger man nog inte alltför långt ifrån sanningen.
Loppanalysen
I normala fall hade det ju bara varit att spika Harry Haythrow här från spets över kort distans, speciellt som han såg mycket bra ut vid segern senast på Jägersro. Men med barfotaförbudet och med tanke på att han inte gått med skor runt om på nästan tre år så är det självfallet ett frågetecken. Trots tveksamheten så får han vinnartipset då flera av de värsta motbuden också är missgynnade av ej optimal balans och dåliga startspår.
Jag streckar på lite i det här loppet och ger andra strecket till danske 9 Montgomery Hill som visade att han klarar att gå med skor galant senast då han var tvåa efter omöjlige Digital Ink på Solvalla på annandagen. Ska man se ett enda lopp i arkivet denna vecka så rekommenderar jag det loppet, då jag tror händelseförloppet för tre av mina streckade hästar i det här loppet mycket väl kan motsvara vad som hände i annandagsloppet. Montgomery Hill spurtade från tredje ytter klart ner Noras Bean som hade positionen framför över upploppet då. Kanske kan det bli en repris denna gång och om inte Harry Haythrow bara vinner så kan det bli dansk seger här.
Jag streckar vidare och tackar för att 8 Dreams Take Time är totalt bortglömd denna gång efter startgaloppen senast. Näst senast krossade han ju comebackande Harry Haythrow och storfavoriten Knows Nothing och han är den ende av mina vinstbud som går med sin normala balans här då han alltid går med skor runt om. Givetvis kan det bli tufft från dödens, men jag tror han har chansen om han kan hitta en bättre position än utvändigt ledaren.
Denna gång tänkte jag stå över startsnabbe 2 Nothing but Class, men då han efter en invändig löpning på annandagen kom ut i spåren och kunde avsluta riktigt bra där han tog lite mark på 7 Noras Bean som var trea i loppet så ändrade jag mig och tog med honom trots allt. Skor runt om är ett stort minus i min bok, men han var ändå fyra den gången med skor och nu tror jag han kan få en drömresa i rygg ledaren och chans att spurta på open stretch. Jag hade hoppats att flera skulle resonera så som jag gjorde från början, men han är ganska betrodd här och spelvärdet är lite lägre än väntat.
7 Noras Bean streckas också då jag tycker han visade senast att han fungerar bra med skor trots att han blev nedspurtad av Montgomery Hill. Jag tror på en bra position vid spurten och att vinstchansen finns, men hästen är med på systemet mer som säkerhet om det visar sig att favoriten inte håller eller att de andra betrodda är sämre än vad jag trott.
Sista garderingen i omgången går till norske gästen 5 Winmecredit. Han är för tillfället en av de bästa norska hästarna och har ett helt staket i raden med 5 raka vinster. En av dessa togs i Bjerke då det kördes den svenska V75-omgången där i november. Motståndet i loppet då var av det sämre slaget och här kommer han få bekänna färg. Jag har lite svårt att positionera honom i loppet, men jag tror att även den norske hästen kan vara med när det gäller om han haft lite flyt under loppet. Jag tror egentligen att han får svårt att vinna här, men skulle det bli lite fart på loppet så är det nog ganska många som kan få chansen och jag hoppas att jag lyckats fånga någon av dessa här.
Mycket möjligt att jag är ute och cyklar, men här är min syn på loppet :-)