Citat:
Ursprungligen postat av robfri
Haha, för mej ingen "enkel grej" att bygga ngt sådant ! Men mycket intressant måste jag säga. Misstänkte att det var ngt sådant, men ville ändå fråga.
Tack för ditt svar !
|
Är långt ifrån färdig med den. Nästa steg är att bygga ett "tidsindex" för varje tävlingsdag där jag mäter hur långt ifrån personliga rekordet varje prisplacerad häst är. Då får man en rätt bra indikation på hur tung banan var, och så blir tiderna ett bättre verktyg för att jämföra prestationer i en rank.
Har också en idé att kolla hur hästen gått i förhållande till ranken. En häst som rankats trea, men placerar sig som tvåa får en pluspoäng, kommer den femma är det två minuspoäng etc. Kräver att jag rankar alla lopp, men det kan det vara värt. Skall också försöka vikta in det här med ston mot hingstar/valacker samt unghästar mot äldre. Det är lite knepigt, skiljer olika mycket i olika klasser mellan snittutfall och faktiskt utfall.
En annan knepig grej är att komma rätt med spårens värde i tilläggslopp. Det beror ju så mycket på hur många hästar i varje volt det är, och hur proppen är skriven. Börjar dock få tillräckligt mycket statistik där för att våga mig på att försöka räkna fram hur bra ett spår är vid olika typer av tilläggslopp.