Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Grafik i rutan kräver balans, för annars kan det bli jobbigt. Jag förstår problematiken med att skapa grafisk översikt i ett travlopp som varar 2-3 minuter inkl starten, men några saker kan man ju hoppas på:
- De har i TV-rutan ibland en mycket irriterande nedräknare som visar hur långt hästarna har kvar att springa. Den är bland det mest meningslösa man uppfunnit eftersom den hela tiden rör sig.
- Man har försökt att visa ordningsföljden med hjälp av manuellt uppdaterade siffror. Det är ingen stor succé eftersom de inte hinner med, och det dessutom är svårt att alla gånger avgöra vem som har vilken ordningsplacering när de travar i två eller flera led. Samtidigt är jag inte säker på att det blir så mycket bättre av att det flyger runt bollar automatiskt i bilden sista 500 när hästar tröttnar, andra avancerar och det körs i alla spår. Det är nog OK för att visa hur fältet formerat sig, men inte för att illustrera en målstrid.
- Mellantider får gärna komma upp och visas i ovankant på bilden. Skulle man få till att man löpande kan visa genomsnittstid senaste 300m på ledaren så vore det kanske intressant att se i starten. Finns en del lopp där första 300 ligger under 1.05.
- En del fakta gör sig inte i bilden under loppet, men bör kunna läggas på i repriser. Hur fort gick egentligen Nisse Bunter sista 700 när han svepte fältet från sista position till en överlägsen seger. När Hallsta Skarsnö i dödens lade press på Järvsöflax på sista bortre och de lämnade fältet, hur fort gick det? Sista 100m då Speedy Brunte fick lucka, hur snabbt spurtade han då?
Det jag helt enkelt efterlyser är en balanserat och lagom portionerat användande av modern teknik. Tekniken får gärna illustrera sporten, men den får definitivt inte ta över. Man får också gärna lägga någon spänn på att ha någon kamera extra på banorna som kan visa fältet när de är bakom måldomartorn, eller när en strålkastare lyser rakt in i bilden.
|
"Bollar" som visar hästarnas inbördes positioner schematiskt är något helt annat än den manuella variant som finns idag. Jag har sett varianter av det ATG funderar på för t ex brittisk galoppsport och blev frälst direkt.