På lördag är det dags för en av årets höjdpunkter på Axevalla. Banan kör en av sina tre V75-omgångar (de andra två avgörs under trippeltravshelgen) och travets elitserie gästar därmed banan, som det så fint heter.
Jo då, elitserien är plats när det kommer till kuskar och till viss del även när det kommer till hästarna, men jag skulle fara med osanning om jag skrev något annat än att jag är besviken på den sportsliga kvalitén.
Loppen i ”medaljklasserna”, dvs. Guld, Silver- och bronsdivisionen känns mer än lovligt tunna då tio av 32 hästar har under 500 startpoäng. De är med andra ord i så pass stor poängnöd att de hade kunnat starta i travsportens korpserie istället, P 21-lopp.
Nu ska det sägas att det faktum att loppen håller tunn klass inte är Axevallas fel det minsta. Propositionsutformningen inom V75:an sker från centralt håll, men är inte konstig på något vis.
Däremot så påverkas man negativt av att de allra bästa hästarna som är igång nu ska starta i V75-finalerna vecka efter
samt det faktum att det sannolikt kommer råda skotvång under tävlingsdagen.
Ett flertal tränare som jag har språkat med har angett just den saken som huvudanledning till att de inte valt att anmäla fler – eller bättre – hästar till omgången.
/
http://bloggar.sla.se/travbloggen/20...a-startlistor/