Citat:
Ursprungligen postat av Milsson
Jo nu närmare start man ser hästen torde det ju vara bättre. Jag reviderar mina tankar löpande och tycker allt du säger låter vettigt nicklas.
Idag på bollnäs såg min vinnare i lopp två helt OK ut men det var uppenbart att det var något fel.
Hästen backade bak till sista plats med ca 1/2varvet kvar. Det lär ju aldrig gå att värja sig mot.
Tillägsfråga: Kusken kollade lite oroväckande både på höger och vänster sida om hästen när den väl låg sist. Precis som att det var något fel på selningen. Jag har sett kuskar göra det tidigare men jag kan inte riktigt räkna ut varför?
|
De kollar helt enkelt efter vad som kan vara fel. Utrustning, ev tappsko eller rörelsemönstret. T ex om de "drar ett ben" eller liknande.
När det gäller att spela på värmningsrapporter- du skriver själv att du inte uppfattar dig som "travkunnig". Dessvärre finns det många värmningsrapportörer som inte heller är det, eller som i varje fall inte har topptränade "hästögon". Måste vara farligt att förlita sig på dessas omdöme. Dessutom är det ju så att bra värmningar och provstarter ofta påverkar oddset mer än vad som är motiverat, och då åt fel håll. Spelarna har en tendens att springa i flock åt samma håll.
Dåliga värmningar och provstarter kan vara en varningssignal men ger också oftast ett bättre odds. Se t ex Ready For More på Solvalla 7/1.