Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-03, 17:15   #1
overpace
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

STORA SYSTEM PÅ V75-TILLSAMMANS


Kan ju tyckas vara ett elegant självmål att spela stora system i en tid när favoritparaderna avlöser varandra. 2014 var faktiskt illa, riktigt illa, men 2013 var bra och det finns inget som säger att framtiden inte ska kunna bli lyckad. Man får försöka anpassa sig lite till situationen, förstås. Så på dem igen, alltså!

Att spela stora system varje vecka kommer bara att leda till ett Tramshelvete. Tramset måste minimeras, så detta bolag spelar Engångstrams. Ett spel i taget, systemet redovisas före inlämning, frivilligt att vara med och när omgången är avslutad är tramset över.

Det viskas om att man snart kommer att kunna spela via fil till V75-Tillsammans. Möjligt, men det tror jag först när det är ett faktum. I nuläget kan varje ATG-kund skapa valfritt antal lag. Varje lag får spela max fyra kuponger. Ett spelbolag som manageras av en kund kan alltså spela system med upp till 24 kuponger om man registrerat sex lag.

Jag har skapat SEX lag, men det kommer bara att finnas ETT bolag. Medlemmarna är medlemmar i alla sex lagen. Andelspriset är detsamma i alla sex lagen. Detta alltså för att man ska kunna spela ETT system med upp till 24 kuponger utspridda över de SEX lagen. Kan verka förvirrande för nykomlingen, men är inte konstigt alls. Det visar sig snabbt.

Andelspriset har jag satt till 1800 kronor (300 kr i vart och ett av de sex lagen). Fanns det många intresserade skulle priset kunna sänkas men till en början får det bli så här. Ska systemet lämnas in lär det få finnas lite i kassan också. Man kan satsa upp till tio andelar och det är precis vad jag kommer att göra när jag deltar. Då finns det alltså 18000 i kassan redan innan övriga anmäler intresse.

Till de som tycker att 1800 är sjukt mycket vill jag säga: det är Engångstrams vi talar om. Kan man inte skaka fram en tvåtusing vid enstaka, särskilt intressanta omgångar så bör man nog se över hur man spelar.

Just nu finns det förstås bara en medlem i bolaget, men tanken är att vilken medlem som helst ska kunna komma med ett spelförslag. Känner ni att ni vill prova så är ni välkomna, men bli medlem först, så att man vet att det är på allvar.

Så här har jag tänkt att det ska gå till. Den som har en systemide presenterar den i denna tråd. Kan vara i skrift eller t ex i form av en postad bild av ett Jokersystem. Systemet ska vara på minst 35000 rader och bestå av 1-24 kuponger. Alltså ett vanligt matematiskt system eller ett reducerat system på 2-24 kuponger.

Systemet ska ha minst tre grundideer, som medlemmarna kan ta ställning till. Utöver grundideerna fylls systemet ut beroende på kassans storlek den enskilda omgången.

Den första grundiden är alltid att omgången i sig har potential att ge hög utdelning och att det därför är motiverat att spela ett stort system. Ju större desto bättre, kanske. Tycker man inte att omgången ser svår ut ska man naturligtvis inte delta i ett stort system.

Jag vill inte gå in på någon djupsinnig spelteori, men det finns åtminstone två faktorer som kan försvara ett riktigt stort system när det ser svårt ut. Dels Efterrensningseffekten som bara uppstår vid höga utdelningar och dels det faktum att om man är nästan rätt ute, och det faktiskt blir svårt, så finns det goda förutsättningar för bra tröstpengar och även nettovinst på 6 o 5 rätt.

De övriga grundideerna kan vara spelvärda spikar, men behöver inte vara det. Det kan vara ett tvåhästarslopp där favoriten inte finns med eller ett sjuhästarslopp där alla hårt spelade hästar är bortplockade. Eller att en av två spelvärda outsiders måste vinna. Eller två av fyra. Eller något annat.

Att spika en storfavorit kan knappast vara en hållbar grundide för ett riktigt stort system om man fiskar efter de riktigt höga utdelningarna.

Det handlar alltså om rätt kraftig spekulation i detta bolag. Oftast kommer det att skita sig duktigt men observera att det är meningen att den enskilde medlemmen endast deltar då han/hon ställer upp på alla grundideer. Om man presenteras ett system där man ställer upp på alla grundideer har jag faktiskt lite svårt att förstå varför man inte skulle vilja delta. Det kanske bara blir två deltagare men, som sagt, när jag själv är med så satsar jag tio andelar.

Det är knappast realistiskt att ha ett system färdigt före lördag, men den som har en ide på gång bör väl förvarna om att det kan komma något. Tidsschemat blir, ungefär, att ha ett färdigt system klart på förmiddagen. Medlemmarna får en eller enochenhalv timme på sig att fundera. Sedan behövs lite tid så att man kan utöka eller krympa systemet utifrån hur stor spelkassan är, skriva ut systemet i de sex olika lagen och lämna in med lite marginal med tanke på möjliga (ATG-)datorkrångel.

Det är alltså upp till alla, utifrån intresse och förstånd, att vara lite vakna över vad som är på gång.

Den som är intresserad av att lägga ett spelförslag enligt riktlinjerna kan skriva här eller skicka ett PM. Bli medlem innan ni lägger ett förslag så att alla förstår att det är på allvar och inte en leksak från tomteverkstan.

Själv kommer jag att presentera ett spelförslag när jag har något att komma med. Det gör jag i denna tråd och så skriver jag väl något i den ordinarie V75-tråden också.

Senast redigerad av overpace den 2015-03-08 klockan 23:49. Anledning: Ändrat andelspris
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat