Citat:
Ursprungligen postat av KonsultTT
Ja, det var min fantasi som skenade iväg lite - inspirerad av Nascar m.m där man verkar ha flera kameror i varje bil och ger tittaren tillgång till i princip all tänkbar info.
En kamera på bortre långsidan har även jag efterlyst och märkligt att man inte fixat detta ännu. Ytterts enerverande när domartorn och annat fladdrar förbi i bilden och man ibland missar avgörande moment i loppet
Under skid VM i Falun satt jag under femmilien och tittade på kartan där man via GPS kunde se alla åkare röra sig i vilken position dessa hade i loppet. Problemet är att GPS inte är exakt på cm ännu vilket gör att postionerna inte alltid är korrekta samt att visningen släpade efter TV-bilden (som i sin tur ofta ligger 5-10 sek efter verkligheten) med ca 10 sek.
Förmodligen kommer man att stöta på samma problem med positionsbilden som ATG visade, att den kommer att släpa efter ett antal sekunder.
Men visst är det spännande med ny teknik ?
/ TT
|
Mha transponderteknik lär fördröjningarna stanna på bråkdelen av en sekund. I internationell galopp används tekniken och där går det att använda rådatat till efterhandsanalyser där man ser verklig avverkad sträcka per häst och en ohygglig mängd annan information.
Att pumpa ur all info i direktsändning skulle nog göra mer skada än nytta. Men jag skulle kunna tänka mig att betala någon slags abonnemangsavgift för att i efterhand få tillgång till rådatat.