En matematiker som lever på galoppsporten har gjort en del fina youtube inslag om varians.
1000 spel sa inget om ditt kunnande, 10000 spel behöver du lägga och det finns fortfarande en felmarginal.
Tyvärr har jag inte länken här.
Citat:
Ursprungligen postat av Solo
Det är här jag inte har alls samma syn som er och resten av det aktiva forumet som det verkar.
Jag tänker fel mest hela tiden om dagarna och att ingen tänker som en själv brukar vara ett starkt indicium på att man själv är snett på det. Eftersom jag lyckas hålla mig flytande på spel så är det nog så att det finns många vägar att vandra.
Två frågor bara:
1) tror ni inte att ett urval på några få omgångar där en rads vinstchanser (vinnande) är på tok för litet sätt att utvärdera sin förmåga att bedöma hästars vinstchanser?
2) antag att du sätter exakt rätt vinstchanser, är det ändå inte en stor summerad sannolikhet att det vinner en rad där ATG-spelarna är bättre (enligt er definition på vem som är bäst i en enskild omgång)?
Jag skulle vilja påstå att bland de 1000 rader som har högst vinstchans så slår ATG-spelarna de "Sanna" vinstsannolikheterna i majoriteten av fallen. Dessa rader är nästan helt omöjligt att bli en vinnare på, dels för att 5/6r fryser inne, dels för att utdelningen på 7r är lägre än vad den borde vara sett till chansen. Med min syn på det så blir er och andras sätt att utvärdera en enskild omgång lite knasig. Men som sagt, jag har fel väldigt ofta varje dag...
|